Skoljuridik och myndighetsutövning
10.0 HPKursen bygger på deltagarnas aktiva medverkan och frågeställningar i den egna verksamheten. Vidare utgår kursen från barns och elevers rättigheter i utbildning och den värdegrund som framgår av skollagens portalparagrafer och läroplanernas inledande kapitel. Därutöver är skollagens gemensamma delar (kap 1-7) och läroplanernas andra kapitel centrala i kursen. Skolväsendets politiska styrning och utformning i ett nutida och historiskt perspektiv behandlas som grund för en fördjupad förståelse av skolväsendets samhällsuppdrag och rektorns statliga uppdrag. Särskild vikt fästs vid att fördjupa förståelsen av begrepp som likvärdighet och rektor som garant för en rättssäker utbildning. De stats- och förvaltningsrättsliga principerna behandlas i anslutning till konkreta uppgifter som rör rektorernas myndighetsutövning, liksom den statliga värdegrunden (offentligt ethos). Juridisk metod används på frågor och problem hämtade ur deltagarnas verksamheter för att analysera rättsläget och fastställa gällande rätt. Förslag till lösningar ligger till grund för gemensam reflektion med beaktande av såväl rättsliga som pedagogiska, samhälleliga och etiska aspekter. Kursen belyser rättsliga aspekter kring rektorns ansvar och befogenheter, med betoning på funktionen som chef och pedagogisk ledare.
Utbildningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för praktiknära forskning och erfarenhetsbaserat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt och i dialog med huvudman, närmsta chef, medarbetare, samt barn och elever utifrån problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till andras beprövade erfarenhet och olika slags teorier och modeller med relevans för rektorsyrket.
Utbildningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för praktiknära forskning och erfarenhetsbaserat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt och i dialog med huvudman, närmsta chef, medarbetare, samt barn och elever utifrån problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till andras beprövade erfarenhet och olika slags teorier och modeller med relevans för rektorsyrket.
Fördjupningsnivå:
AXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Behörighetskrav är tjänst som rektor, biträdande rektor eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion (enligt förordning SFS 2011:183).
Kurskod:
PAAR10
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.