Intensivvårdssjuksköterskans profession
15.0 HPOmvårdnad (7 hp) och medicinsk vetenskap (8 hp) integreras i kursen.
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, fältstudier, simuleringar och studieuppgifter som följs upp vid seminarium. Studierna bedrivs enskilt och i basgrupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används. I kursen sker en integrering av vetenskaplig metod i förhållande till intensivvårdssjuksköterskans arbetsfält.
De vanligaste kvalitativa metoderna, dess likheter och skillnader, styrkor och svagheter studeras. Granskning av kvalitativa studiers trovärdighet samt en fördjupning i olika datainsamlingsmetoder inom kvalitativ forskning. Genom att genomföra och analysera en kvalitativ intervju med verksam intensivvårdssjuksköterska fördjupar sig studenten i intensivvårdssjuksköterskans professionella kompetens och förhållningssätt samt professionens utveckling. Studenten reflekterar över forskningsetiska problem och överväganden. Vetenskapsteori med vetenskapsparadigm och metodologi studeras utifrån forskningsfrågor, problemställningar och forskningsdesign i relation till forskningsfältet inom intensivvård.
Komplexa tillstånd hos vuxna intensivvårdspatienter problematiseras med fokus på bedömning samt omvårdnads- och medicinska interventioner där särskild vikt läggs vid omvårdnad av patient i samband sedering samt i samband med respirationsproblematik. Vikt läggs även vid vätskebalans och nutrition. Grundläggande principer inom barnintensivvård samt specifika delar av barnkonventionen studeras.
Vanligt förekommande bedömningsinstrument inom intensivvården analyseras genom tillämpning av deskriptiv och analytisk statistik. Det sker en fördjupning i kvantitativ forskningsdesign av såväl experimentell och icke experimentell som interventions- och implementeringsforskning i relation till urval, datainsamling och dataanalys där även reliabilitet och validitet samt de vanligaste riskerna för minskad reliabilitet och validitet studeras, De vanligaste metoderna för litteraturstudier studeras där analysering och sammanställning av forskningsresultat ur ett intensivvårdsperspektiv ingår.
Omhändertagande av patient i samband med trauma studeras med tonvikt på traumatiska hjärnskador och thoraxskador. Hälso- och sjukvårdens organisation vid stora olyckor och katastrofer samt triage, kris och krisstöd. Våld i nära relationer ur ett intensivvårdsperspektiv diskuteras. Avancerad HLR i simulerad miljö tränas. Intensivvårdssjuksköterskans ansvar och handhavande av medicinteknisk apparatur problematiseras.
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, fältstudier, simuleringar och studieuppgifter som följs upp vid seminarium. Studierna bedrivs enskilt och i basgrupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används. I kursen sker en integrering av vetenskaplig metod i förhållande till intensivvårdssjuksköterskans arbetsfält.
De vanligaste kvalitativa metoderna, dess likheter och skillnader, styrkor och svagheter studeras. Granskning av kvalitativa studiers trovärdighet samt en fördjupning i olika datainsamlingsmetoder inom kvalitativ forskning. Genom att genomföra och analysera en kvalitativ intervju med verksam intensivvårdssjuksköterska fördjupar sig studenten i intensivvårdssjuksköterskans professionella kompetens och förhållningssätt samt professionens utveckling. Studenten reflekterar över forskningsetiska problem och överväganden. Vetenskapsteori med vetenskapsparadigm och metodologi studeras utifrån forskningsfrågor, problemställningar och forskningsdesign i relation till forskningsfältet inom intensivvård.
Komplexa tillstånd hos vuxna intensivvårdspatienter problematiseras med fokus på bedömning samt omvårdnads- och medicinska interventioner där särskild vikt läggs vid omvårdnad av patient i samband sedering samt i samband med respirationsproblematik. Vikt läggs även vid vätskebalans och nutrition. Grundläggande principer inom barnintensivvård samt specifika delar av barnkonventionen studeras.
Vanligt förekommande bedömningsinstrument inom intensivvården analyseras genom tillämpning av deskriptiv och analytisk statistik. Det sker en fördjupning i kvantitativ forskningsdesign av såväl experimentell och icke experimentell som interventions- och implementeringsforskning i relation till urval, datainsamling och dataanalys där även reliabilitet och validitet samt de vanligaste riskerna för minskad reliabilitet och validitet studeras, De vanligaste metoderna för litteraturstudier studeras där analysering och sammanställning av forskningsresultat ur ett intensivvårdsperspektiv ingår.
Omhändertagande av patient i samband med trauma studeras med tonvikt på traumatiska hjärnskador och thoraxskador. Hälso- och sjukvårdens organisation vid stora olyckor och katastrofer samt triage, kris och krisstöd. Våld i nära relationer ur ett intensivvårdsperspektiv diskuteras. Avancerad HLR i simulerad miljö tränas. Intensivvårdssjuksköterskans ansvar och handhavande av medicinteknisk apparatur problematiseras.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp varav 15 hp examensarbete eller kandidatexamen (varav 15 hp examensarbete) i omvårdnad. Motsvarandebedömning kan göras. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande 12 månader heltid. Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 samt Engelska 6/A. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
OMA512
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.