Intensivvårdssjuksköterskans profession
15.0 HPOmvårdnad (7 hp) och medicinsk vetenskap (8 hp) integreras i kursen.
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, fältstudier, simuleringar och studieuppgifter som följs upp vid seminarium. Studierna bedrivs enskilt och i basgrupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap.
Studenterna fördjupar sig i intensivvårdssjuksköterskans professionella kompetens och förhållningssätt samt professionens utveckling. Intervju genomförs med verksam intensivvårdssjuksköterska där kvalitativ intervjumetodik tillämpas. Forskningsetiska problem och överväganden relevanta för omvårdnadsforskning bearbetas. Vetenskapsteori studeras utifrån skillnader och likheter mellan vetenskapliga paradigm i relation till forskningsfältet inom intensivvård.
Komplexa tillstånd problematiseras hos vuxen intensivvårdspatient där patofysiologi, bedömning samt omvårdnads- och medicinska interventioner ingår. Under kursen läggs speciell vikt vid respirations- vätskebalans-, samt nutritionsproblematik. I kursen studeras barnkonventionen samt grundläggande principer inom barnintensivvård.
Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod studeras utifrån vetenskapliga studiers syfte, design, datainsamling och analysmetod. Begrepp som reliabilitet, validitet och trovärdighet analyseras.
Kursen innehåller också traumatologi, hälso- och sjukvårdens organisation samt handlingsplaner vid stora olyckor och katastrofer. Vidare diskuteras triage samt kris och krisstöd. Även våld i nära relationer ur ett intensivvårdsperspektiv studeras. HLR i simulerad miljö tränas. Intensivvårdssjuksköterskans ansvar och handhavande av medicinteknisk apparatur problematiseras utifrån olika styrdokument.
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, fältstudier, simuleringar och studieuppgifter som följs upp vid seminarium. Studierna bedrivs enskilt och i basgrupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap.
Studenterna fördjupar sig i intensivvårdssjuksköterskans professionella kompetens och förhållningssätt samt professionens utveckling. Intervju genomförs med verksam intensivvårdssjuksköterska där kvalitativ intervjumetodik tillämpas. Forskningsetiska problem och överväganden relevanta för omvårdnadsforskning bearbetas. Vetenskapsteori studeras utifrån skillnader och likheter mellan vetenskapliga paradigm i relation till forskningsfältet inom intensivvård.
Komplexa tillstånd problematiseras hos vuxen intensivvårdspatient där patofysiologi, bedömning samt omvårdnads- och medicinska interventioner ingår. Under kursen läggs speciell vikt vid respirations- vätskebalans-, samt nutritionsproblematik. I kursen studeras barnkonventionen samt grundläggande principer inom barnintensivvård.
Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod studeras utifrån vetenskapliga studiers syfte, design, datainsamling och analysmetod. Begrepp som reliabilitet, validitet och trovärdighet analyseras.
Kursen innehåller också traumatologi, hälso- och sjukvårdens organisation samt handlingsplaner vid stora olyckor och katastrofer. Vidare diskuteras triage samt kris och krisstöd. Även våld i nära relationer ur ett intensivvårdsperspektiv studeras. HLR i simulerad miljö tränas. Intensivvårdssjuksköterskans ansvar och handhavande av medicinteknisk apparatur problematiseras utifrån olika styrdokument.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp varav minst 15 hp examensarbete eller kandidatexamen i omvårdnad. Motsvarandebedömning kan göras. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Gymnasiets Svenska kurs 3 eller B eller Svenska som andra språk kurs 3 eller B eller motsvarande. Gymnasiets Engelska kurs 6 eller B eller motsvarande.
Kurskod:
OMA511
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.