Självständigt arbete: Digital analys
30.0 HPKursen består av två delkurser.
Delkurs 1 Forskningsöversikt och forskningsdesign 15,0 hp
Delkursen tar upp aktuella forskningsinriktningar inom kommunikationsteori och studenten övar sin förmåga att skriva en forskningsöversikt inom ett specifikt fördjupningsområde. Delkursen tar vidare upp olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder som finns inom medie- och kommunikationsvetenskapens område, med betoning på databearbetning, analys och koppling mellan teori och metod. Etiska frågeställningar som är relevanta för forsknings- och utredningsarbete behandlas genomgående i delkursen. För att ge studenten möjlighet till praktisk tillämpning innehåller delkursen praktiska övningar.
Delkurs 2 Självständig studie 15,0 hp
Delkursen består av en självständig studie där studenten kan välja mellan två alternativ:
Alternativ A
Studenten tränar sin förmåga att skriva ett självständigt vetenskapligt arbete inom ett valt problemområde med tematisk anknytning till inriktningen "Digitala medier och analys". Därigenom ges studenten tillfälle att fördjupa såväl teoretiska som metodmässiga förmågor, inklusive förmågan att genomföra en vetenskapligt grundad analys.
Alternativ B
Studenten tränar sin förmåga att självständigt planera, utforma, realisera och redovisa ett vetenskapligt grundat, praktiskt projekt baserat på dataanalys. Studentens fördjupar sin förmåga att kritiskt granska och bedöma analysprocesser och strategier som syftar till att kartlägga sociala interaktioner i digitala miljöer.
I delkursen behandlas också hur man genomför och uppträder på ett uppsatsseminarium. Handledning erbjuds bara under den tid delkursen pågår. Vid omregistrering en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Delkurs 1 Forskningsöversikt och forskningsdesign 15,0 hp
Delkursen tar upp aktuella forskningsinriktningar inom kommunikationsteori och studenten övar sin förmåga att skriva en forskningsöversikt inom ett specifikt fördjupningsområde. Delkursen tar vidare upp olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder som finns inom medie- och kommunikationsvetenskapens område, med betoning på databearbetning, analys och koppling mellan teori och metod. Etiska frågeställningar som är relevanta för forsknings- och utredningsarbete behandlas genomgående i delkursen. För att ge studenten möjlighet till praktisk tillämpning innehåller delkursen praktiska övningar.
Delkurs 2 Självständig studie 15,0 hp
Delkursen består av en självständig studie där studenten kan välja mellan två alternativ:
Alternativ A
Studenten tränar sin förmåga att skriva ett självständigt vetenskapligt arbete inom ett valt problemområde med tematisk anknytning till inriktningen "Digitala medier och analys". Därigenom ges studenten tillfälle att fördjupa såväl teoretiska som metodmässiga förmågor, inklusive förmågan att genomföra en vetenskapligt grundad analys.
Alternativ B
Studenten tränar sin förmåga att självständigt planera, utforma, realisera och redovisa ett vetenskapligt grundat, praktiskt projekt baserat på dataanalys. Studentens fördjupar sin förmåga att kritiskt granska och bedöma analysprocesser och strategier som syftar till att kartlägga sociala interaktioner i digitala miljöer.
I delkursen behandlas också hur man genomför och uppträder på ett uppsatsseminarium. Handledning erbjuds bara under den tid delkursen pågår. Vid omregistrering en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Fördjupningsnivå:
G2E (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Antagen till programmet Medier och kommunikation, inriktning Digitala medier och analys (SGMKV-SGDM). Därutöver Medie- och kommunikationsvetenskap 75 hp vari ska ingå:
- MKGA02 Introduktion till Medie- och kommunikationsvetenskap 15 hp,
- MKGA03 Text, kommunikation och organisation 15 hp,
- MKGB91 Digitala analysmetoder 15 hp,
- MKGB92 Data, makt och etik 15 hp,
- MKGB93 Datavisualisering och kommunikation 7,5 hp, och
- MKGB94 Projektarbete i medieanalys 7,5 hp,
eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Medier och kommunikation: Digitala medier och analys (läses år 3)