Strategisk kommunikation och organisationsanalys
7.5 HPKursen behandlar strategisk kommunikation och kommunikationsplanering utifrån kommunikationsprocessens olika faser. Studenten tränar sin förmåga att utifrån teoretiska och metodologiska verktyg analysera, värdera, utföra och utvärdera en kommunikationsprocess. Kursen introducerar organisationsteoretiska koncept som fokuserar på dataanalysernas roll för optimeringsprocesser inom organisationer. Planering och analys av reella och fiktiva fall av strategisk kommunikation utgör en central del av kursens innehåll. Genomgående integreras teoretiska och praktiska komponenter i diskussioner av analytiska tillvägagångssätt. Kursupplägget inkluderar föreläsningar, seminarier och uppgifter som utförs i grupp.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på MKGA02 Introduktion till Medie- och kommunikationsvetenskap 15 hp och MKGA03 Text, kommunikation och organisation 15 hp eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Medier och kommunikation: Digitala medier och analys (läses år 1)