Specialiseringskurs 2: Geomedia, opinionsbildning och offentlighet
7.5 HPKursen presenterar perspektiv på, och teorier om, opinionsbildning och offentlighet samt dessa fenomens relation till rumslighet och offentliga rum. Opinionsbildningens mekanismer beskrivs också, liksom förutsättningarna för olika typer av opinionsbildande verksamhet. Begreppen "opinionsbildning" och "opinionsbildande verksamhet" definieras brett inom ramen för kursen och inkluderar exempelvis PR, lobbying, reklam, propaganda, och journalistik, men också populärkulturella texter (till exempel filmer eller fotografiska medier). Digitala arenor och rum för opinionsbildning beskrivs också, liksom mobilitetens och mobila mediers roll i opinionsbildning och offentlighet. Kursen introducerar även de beröringspunkter som finns mellan opinionsbildning, opinionspåverkan och marknadsföring i relation till exempelvis platsmarknadsföring. Metoder och metodproblem vid studier av offentlig opinion och offentliga rum berörs också. Kursen ger studenten verktyg att förstå och analysera relationen mellan opinionsbildning, offentlighet och offentliga rum och att självständigt dokumentera opinionsbildande verksamheter i relation till offentliga rum samt att analysera utfallet av sådana verksamheter utifrån kursens teoretiska ramverk.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
90 hp kulturgeografi eller medie- och kommunikationsvetenskap varav minst 30 hp på G2F-nivå eller motsvarande inkl. Examensarbete/uppsats på fördjupningsnivå om minst 15 hp eller motsvarande, ska ingå. Engelska B/6.