Specialiseringskurs 1: Geomedia, kultur och vardagsliv
7.5 HPKursen fokuserar på kulturens och vardagslivets medialisering i relation till rumslighet och mobilitet. Kursen ger studenten redskap att förstå hur medier formar vår dagliga tillvaro och de platser på vilka vår vardag kan utspela sig, men också hur vår dagliga medieanvändning betingas av dessa platsers specifika egenskaper. Platser som berörs är alltifrån våra arbetsplatser, bostäder och omgivande boendemiljöer till kollektivtrafik, affärer, gym och sociala medier. Kursen tränar studenten i att analysera medialiseringens konsekvenser utifrån sociala kategorier som exempelvis klass, genus, och etnicitet. Ett särskilt fokus ligger på mediernas ökande betydelse för vårt arbetsliv och de sociala konsekvenser som denna utveckling bär med sig, inbegripet exempelvis utsuddade gränser mellan arbete och fritid, arbetets ökade mobilitet, nya typer av arbete, arbetsmarknader och arbetsplatser samt nya typer av kontroll och övervakning. Kursen behandlar även metodologi med relevans för kursens studieområde och förbereder studenten för att kunna planera, dokumentera, genomföra och analysera resultaten av en avgränsad studie om kulturens och vardagslivets medialisering i relation till rumslighet och mobilitet.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
90 hp kulturgeografi eller medie- och kommunikationsvetenskap varav minst 30 hp på G2F-nivå eller motsvarande inkl. Examensarbete/uppsats på fördjupningsnivå om minst 15 hp eller motsvarande, ska ingå. Engelska B/6.