Musikutövandets och lärandets ergonomi IV
15.0 HPKursen består av två delkurser
Delkurs 1 - Kropp, psyke och instrument, 7.5 hp
Under delkursen får studenten utveckla sin förmåga att identifiera egna psykisk-fysiska funktioner och vanemässiga reaktioner, genom undervisning främst i Alexanderteknik. I samspel med läraren analyseras hur nämnda funktioner och reaktioner relaterar till ändamålsenlighet vid instrumentalspel, tal, sång eller annan vald aktivitet. Vidare ges även inblick i funktionell anatomi, fysiologi och neurologi och till kursen anpassade aspekter av musikpsykologi och idrottspsykologi.
Genom Alexanderteknik utvecklar studenten kinestetisk tillförlitlighet i rörelser och reaktioner samt förmåga att använda tillvägagångssätt som syftar till att hindra negativa stimulus-responsmönster som inverkar negativt på kroppens funktion.
Delkurs 2 - Analys och funktion, 7.5 hp
Under delkursen får studenten utveckla sin förmåga att självständigt kunna använda tillvägagångssätt som syftar till att hindra negativa stimulus-responsmönster och istället ge positiva vanor och svarsbeteenden främst genom Alexanderteknik. I delkursen analyseras undervisningssituationer med syfte att kunna visa negativa och positiva stimulus-responsmönster i förhållande till funktion.
Vidare diskuteras individuell strukturering av undervisningsupplägg som syftar till att främja ändamålsenlighet vid undervisningen. Under delkursen belyses hur studenten kan använda och konstruera hjälpmedel för att främja en ändamålsenlig spelställning. Handledning ges att i undervisningssituationer tillämpa undervisningssätt som möjliggör medvetenhet om psykisk-fysiska reaktioner som syftar till att stärka ändamålsenligheten vid instrumentalspel, tal, sång eller annan aktivitet.
Undervisningen sker individuellt och i grupp i båda delkurserna.
Delkurs 1 - Kropp, psyke och instrument, 7.5 hp
Under delkursen får studenten utveckla sin förmåga att identifiera egna psykisk-fysiska funktioner och vanemässiga reaktioner, genom undervisning främst i Alexanderteknik. I samspel med läraren analyseras hur nämnda funktioner och reaktioner relaterar till ändamålsenlighet vid instrumentalspel, tal, sång eller annan vald aktivitet. Vidare ges även inblick i funktionell anatomi, fysiologi och neurologi och till kursen anpassade aspekter av musikpsykologi och idrottspsykologi.
Genom Alexanderteknik utvecklar studenten kinestetisk tillförlitlighet i rörelser och reaktioner samt förmåga att använda tillvägagångssätt som syftar till att hindra negativa stimulus-responsmönster som inverkar negativt på kroppens funktion.
Delkurs 2 - Analys och funktion, 7.5 hp
Under delkursen får studenten utveckla sin förmåga att självständigt kunna använda tillvägagångssätt som syftar till att hindra negativa stimulus-responsmönster och istället ge positiva vanor och svarsbeteenden främst genom Alexanderteknik. I delkursen analyseras undervisningssituationer med syfte att kunna visa negativa och positiva stimulus-responsmönster i förhållande till funktion.
Vidare diskuteras individuell strukturering av undervisningsupplägg som syftar till att främja ändamålsenlighet vid undervisningen. Under delkursen belyses hur studenten kan använda och konstruera hjälpmedel för att främja en ändamålsenlig spelställning. Handledning ges att i undervisningssituationer tillämpa undervisningssätt som möjliggör medvetenhet om psykisk-fysiska reaktioner som syftar till att stärka ändamålsenligheten vid instrumentalspel, tal, sång eller annan aktivitet.
Undervisningen sker individuellt och i grupp i båda delkurserna.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
MIGIE1 Musikutövandets och lärandets ergonomi I 7.5 hp och MIGIE2 Musikutövandets och lärandets ergonomi II 7.5 hp.