Examensarbete inom programmet (estetiskt lärande)
15.0 HPI lärarprogrammet ingår ett obligatoriskt examensarbete som omfattar 15 högskolepoäng. Examensarbetet skall ligga i utbildningens senare del och kan skrivas inom en specialisering eller inom det avslutande allmänna utbildningsområdet (AUO 3). Inom lärarutbildningen med inriktningar mot senare årskurser skriver du två arbeten om du är antagen hösten 2007 eller senare.
Examensarbete skrivs för de flesta på avancerad nivå, men inom några utbildningar på grundnivå. Examensarbetet på avancerad nivå är ett forskningsorienterat arbete som skall ha en tydlig koppling till lärarprofessionen och relevant teori. Examensarbetet på grundnivå kan vara ett självständigt utvecklingsarbete inom den kommande yrkesverksamheten. Examensarbetet skall ge den studerande tillfällen att ställa frågor och problematisera fenomen som har relevans i skolans verksamhet eller till kunskapsbildningen inom ett specifikt ämnesdidaktisktområde.
Examensarbetet skall redovisas i en skriftlig uppsats som sedan granskas och diskuteras vid ett särskilt oppositionsseminarium. Studenten skall dessutom opponera på någon annans examensarbete inom kursen.
För själva uppsatsarbetet gäller att den studerande inledningsvis anger ämne för sitt examensarbete genom att formulera problem och syfte. Studenterna gör sitt ämnesval på en särskilt valblankett som tillhandahålls av utbildningsledningen. Blanketten skall vara inlämnad till utbildningsledningen senast 15 november (avser examensarbetskurs höstterminen ett år senare) respektive 15 maj (avser examensarbetskurs vårterminen ett år senare).
Examensarbete skrivs för de flesta på avancerad nivå, men inom några utbildningar på grundnivå. Examensarbetet på avancerad nivå är ett forskningsorienterat arbete som skall ha en tydlig koppling till lärarprofessionen och relevant teori. Examensarbetet på grundnivå kan vara ett självständigt utvecklingsarbete inom den kommande yrkesverksamheten. Examensarbetet skall ge den studerande tillfällen att ställa frågor och problematisera fenomen som har relevans i skolans verksamhet eller till kunskapsbildningen inom ett specifikt ämnesdidaktisktområde.
Examensarbetet skall redovisas i en skriftlig uppsats som sedan granskas och diskuteras vid ett särskilt oppositionsseminarium. Studenten skall dessutom opponera på någon annans examensarbete inom kursen.
För själva uppsatsarbetet gäller att den studerande inledningsvis anger ämne för sitt examensarbete genom att formulera problem och syfte. Studenterna gör sitt ämnesval på en särskilt valblankett som tillhandahålls av utbildningsledningen. Blanketten skall vara inlämnad till utbildningsledningen senast 15 november (avser examensarbetskurs höstterminen ett år senare) respektive 15 maj (avser examensarbetskurs vårterminen ett år senare).
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Godkända första 60 högskolepoäng inom allmänt utbildningsområde samt godkänd inriktning (avser student som läser 210 högskolepoäng) eller två inriktningar (avser student som läser 270 högskolepoäng).
Kurskod:
LXAC1E
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.