Examensarbete för ämneslärare - matematik med didaktisk inriktning
15.0 HPI kursen genomför studenten med handledning ett självständigt arbete med utgångspunkt i en ämnesdidaktisk
forskningsfråga.
Kursen omfattar:
- formulering av ämnesval, syfte och frågeställning,
- forskningsetiska perspektiv,
- val av metodisk ansats med argumentering för dess koppling till frågeställningen,
- genomförande av systematisk litteratursökning inom valt ämnesområde,
- insamling, bearbetning och sammanställning av empiriskt material,
- analys och diskussion av det empiriska materialet i ljuset av teori, syfte och frågeställningar,
- skriftlig redovisning av undersökningen,
- genomförande av egen opposition,
- kritisk granskning av andras examensarbeten.
forskningsfråga.
Kursen omfattar:
- formulering av ämnesval, syfte och frågeställning,
- forskningsetiska perspektiv,
- val av metodisk ansats med argumentering för dess koppling till frågeställningen,
- genomförande av systematisk litteratursökning inom valt ämnesområde,
- insamling, bearbetning och sammanställning av empiriskt material,
- analys och diskussion av det empiriska materialet i ljuset av teori, syfte och frågeställningar,
- skriftlig redovisning av undersökningen,
- genomförande av egen opposition,
- kritisk granskning av andras examensarbeten.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
7-9: Minst betyget godkänd på 120hp ämnesstudier inom programmet samt minst betyget godkänd på Lärarens pedagogiska förhållningssätt - ämneslärare 7-9 del 1 och del 2, Lärarens didaktiska verktyg, Skola som system och idé - ämneslärare samt Skola på vetenskaplig grund - ämneslärare 7-9. Registrerad på Lärarens professionella ledarskap - ämneslärare.
GY: Minst betyget godkänd på 180hp ämnesstudier inom programmet samt minst betyget godkänd på Lärarens pedagogiska förhållningssätt - ämneslärare, Lärarens didaktiska verktyg, Skola som system och idé - ämneslärare samt Skola på vetenskaplig grund - ämneslärare.