Datorspelens retorik: narrativa, kulturella och multimodala perspektiv
7.5 HPKursen ger en introduktion till hur datorspel kan förstås och analyseras som retoriska och kulturella texter, i bred bemärkelse. Datorspel är framträdande och populära kulturyttringar med tekniska, estetiska och sociala dimensioner. Spel kommunicerar i sig, och spelare kommunicerar i spel, men det kommuniceras också mycket om spel, exempelvis i speljournalistik och kritik, på kultursidor samt på nätforum. Kursen behandlar olika typer av datorspel och spelrelaterade retoriska material, exempelvis från journalistik, marknadsföring och sociala medier, och belyser dessa med retoriska, narrativa, litterära, trans- och intermediala såväl som multimodala perspektiv. Kursen erbjuder därmed flera överlappande ingångar till spel och spelkultur, vilket ger studenten verktyg för att kunna bättre förstå och studera dessa komplexa och mångfacetterade kulturella texter.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet.
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 25%
- Studieort: Karlstad
- Start Vårtermin 2026
- Studieform Distans (Karlstad)
- Språk Svenska
- Kurskod LVGAM3
- Anmälningskod KAU-49052
- Studietakt 25% (Dag)
- Studieperiod vecka 4–23
- Schema Visa
- Litteraturlista Visa