Leda lärande - yrkeslärare
15.0 HPI kursen behandlas:
-ledarskap för lärande, det vill säga att leda barns och ungdomars kunskapsutveckling.
-lärares ledarskap i relation till såväl undervisning som skolans styrning och ledning
-lärares förhållningssätt till elevers olikheter
-lärares kommunikativa förmåga, inklusive kommunikation i digitala miljöer. I anslutning till detta ingår övningar i samtalsmetodik samt andra övningar för samarbete.
-skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsatbete, samt lärares professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad
-teorier om hur grupper fungerar och utifrån teoretiska perspektiv diskuteras strategier för konfliktförebyggande arbete och strategier för att undvika diskriminering och kränkande behandling i olika miljöer, samt hur man kan hantera problem som förekommer.
-lärares ledarskap i förhållande till lärarens roll som normskapare, vilket också innebär att makt- och demokratifrågor problematiseras i relation till elevers inflytande och delaktighet.
-yrkesetik och läraryrkets begränsningar
-samverkan med vårdnadshavare, myndigheter och samverkan med det övriga samhället
-faktorer som bidrar till elevers motivation
-pedagogiska och yrkesämnesdidaktiska överväganden
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
-ledarskap för lärande, det vill säga att leda barns och ungdomars kunskapsutveckling.
-lärares ledarskap i relation till såväl undervisning som skolans styrning och ledning
-lärares förhållningssätt till elevers olikheter
-lärares kommunikativa förmåga, inklusive kommunikation i digitala miljöer. I anslutning till detta ingår övningar i samtalsmetodik samt andra övningar för samarbete.
-skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsatbete, samt lärares professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad
-teorier om hur grupper fungerar och utifrån teoretiska perspektiv diskuteras strategier för konfliktförebyggande arbete och strategier för att undvika diskriminering och kränkande behandling i olika miljöer, samt hur man kan hantera problem som förekommer.
-lärares ledarskap i förhållande till lärarens roll som normskapare, vilket också innebär att makt- och demokratifrågor problematiseras i relation till elevers inflytande och delaktighet.
-yrkesetik och läraryrkets begränsningar
-samverkan med vårdnadshavare, myndigheter och samverkan med det övriga samhället
-faktorer som bidrar till elevers motivation
-pedagogiska och yrkesämnesdidaktiska överväganden
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Antagen till Yrkeslärarprogrammet och där registrerad på LPGY01 och LPGY02, eller antagen till VAL-projektet.
Kursen ingår i följande program
- Yrkeslärarprogrammet (läses år 2)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad