VAL Förskollärare 5 - Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete
7.5 HPKursens innehåll möjliggör för studenten att tillägna sig kunskaper om hur utvecklingsbehov i förskolan kan identifieras, analyseras och ligga till grund för förändringsinsatser. Med hjälp av olika metoder samlar studenten in och analyserar olika former av empiriskt material som del av ett pedagogiskt utvecklingsarbete. I samverkan med förskolans aktörer ska studenten identifiera ett utvecklingsbehov för en specifik förskoleverksamhet. Utifrån detta formulerar och argumenterar studenten för en konkret utvecklingsinsats, som under handledning genomförs, dokumenteras och seminariebehandlas.
Kursen ges på distans och innehåller en närträff på två heldagar på universitetet. Vidare innehåller kursen föreläsningar, seminarier och handledning i grupp och individuellt.
Kursen ges på distans och innehåller en närträff på två heldagar på universitetet. Vidare innehåller kursen föreläsningar, seminarier och handledning i grupp och individuellt.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs antagning till VAL-projektet, samt att kurserna: VAL Förskollärare 1 - Förskolan som samhällelig utbildningsinstitution, VAL Förskollärare 2 - Lärande, målstyrning och undervisning, VAL Förskollärare 3 - Specialpedagogiska perspektiv på lärande, utveckling och mångfald samt VAL Förskollärare 4 - Ledarskap, verksamhetsutveckling och konfliktlösning i förskolan ska vara godkända. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
LPGV50
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.