Lärarens pedagogiska förhållningssätt och VFU I - KPU 60
16.5 HPI delkurs 1 behandlas:
- kunskap och lärande utifrån flera teoretiska perspektiv (däribland kognitionsvetenskap), beprövad erfarenhet och forskningsresultat,
- undervisning och didaktik,
- olika syften med bedömning och dess relation till elevers lärande,
- faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, klass, etnicitet, ålder, sexualitet, språkbakgrund och kognitiv utveckling samt
- digitala och andra lärresurser kopplat till lärande.
I delkurs 2 behandlas:
- elevers lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv.
Delkurs 3
Under delkursen får studenten:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera och leda undervisning och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra och
- diskutera och reflektera kring sin professionsutveckling.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
- kunskap och lärande utifrån flera teoretiska perspektiv (däribland kognitionsvetenskap), beprövad erfarenhet och forskningsresultat,
- undervisning och didaktik,
- olika syften med bedömning och dess relation till elevers lärande,
- faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, klass, etnicitet, ålder, sexualitet, språkbakgrund och kognitiv utveckling samt
- digitala och andra lärresurser kopplat till lärande.
I delkurs 2 behandlas:
- elevers lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv.
Delkurs 3
Under delkursen får studenten:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera och leda undervisning och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra och
- diskutera och reflektera kring sin professionsutveckling.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att studenten är antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning ämneslärare 60 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Kompletterande pedagogisk utbildning ämneslärare, 60hp (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 100%
- Studieort: Karlstad
- Start Hösttermin 2025
- Studieform Distans (Karlstad)
- Språk Svenska
- Kurskod LPGK32
- Anmälningskod KAU-48157
- Studietakt 100% (Dag)
- Studieperiod vecka 40–50
- Schema Visa
- Litteraturlista Visa