Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3
30.0 HPDelkurs 1: Grundläggande språk-, läs- och skrivinlärning, 7,5 hp.
I delkursen behandlas svenskämnet ur både teoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv, där olika förhållningssätt till lärande i svenskämnet belyses och diskuteras. Delkursen behandlar centrala teorier kring grundläggande språk-, läs- och skrivinlärning ur både ett första- och andraspråksperspektiv, där språk- och kunskapsutveckling i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet belyses. Dessutom behandlas styrdokumentens innehåll vad beträffar svenskämnet i förskoleklass och årskurs 1-3. Andra moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur genomförande av kreativ grammatikundervisning kan bli ett stöd i elevernas språk-, läs- och skrivutveckling.
Delkurs 2: Barnlitteratur och litteraturdidaktik 7,5 hp
I delkursen förbereds studenten för undervisning i barnlitteratur med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3. Delkursen utvecklar studentens beläsenhet inom barnlitteratur och introducerar några olika forskningsperspektiv på området. Delkursen ger en översikt över barnlitteraturens historia och ett urval litterära texter från olika tider och skilda delar av världen studeras och analyseras. Med utgångspunkt i kursplanen för svenska i årskurs 1-3 behandlas bland annat muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, sagor och myter samt hur dessa litteraturformer och specifika verk kan användas i undervisningen. Delkursen ger övning i att tolka och analysera olika former av barnlitteratur. Därtill problematiseras begreppet barnlitteratur liksom olika genrekarakteristika och diskuteras i jämförelse med andra berättande medier. Studenterna möter också olika litteraturdidaktiska modeller, särskilt belyses boksamtalets betydelse.
Delkurs 3: Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Under delkursen får studenten möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete samt tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv. Centralt i delkursen är att praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik. I tillämpningarna skall digitala lärresurser användas. Studenten skall auskultera, diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling samt beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan. Vidare skall studenten skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt inom skolans verksamhet.
Delkurs 4: Fortsatt språk-, läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
I delkursen behandlas olika teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på fortsatt språk-, läs- och skrivutveckling, där arbetssätt med inslag av digitala verktyg och multimodala resurser belyses. Olika texttyper av relevans för förskoleklass och årskurs 1-3, deras uppbyggnad och språkliga drag introduceras. Andra moment i delkursen handlar om lässtrategier och muntlighet i klassrummet. Även språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet behandlas.
I delkursen behandlas svenskämnet ur både teoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv, där olika förhållningssätt till lärande i svenskämnet belyses och diskuteras. Delkursen behandlar centrala teorier kring grundläggande språk-, läs- och skrivinlärning ur både ett första- och andraspråksperspektiv, där språk- och kunskapsutveckling i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet belyses. Dessutom behandlas styrdokumentens innehåll vad beträffar svenskämnet i förskoleklass och årskurs 1-3. Andra moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur genomförande av kreativ grammatikundervisning kan bli ett stöd i elevernas språk-, läs- och skrivutveckling.
Delkurs 2: Barnlitteratur och litteraturdidaktik 7,5 hp
I delkursen förbereds studenten för undervisning i barnlitteratur med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3. Delkursen utvecklar studentens beläsenhet inom barnlitteratur och introducerar några olika forskningsperspektiv på området. Delkursen ger en översikt över barnlitteraturens historia och ett urval litterära texter från olika tider och skilda delar av världen studeras och analyseras. Med utgångspunkt i kursplanen för svenska i årskurs 1-3 behandlas bland annat muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, sagor och myter samt hur dessa litteraturformer och specifika verk kan användas i undervisningen. Delkursen ger övning i att tolka och analysera olika former av barnlitteratur. Därtill problematiseras begreppet barnlitteratur liksom olika genrekarakteristika och diskuteras i jämförelse med andra berättande medier. Studenterna möter också olika litteraturdidaktiska modeller, särskilt belyses boksamtalets betydelse.
Delkurs 3: Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Under delkursen får studenten möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete samt tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv. Centralt i delkursen är att praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik. I tillämpningarna skall digitala lärresurser användas. Studenten skall auskultera, diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling samt beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan. Vidare skall studenten skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt inom skolans verksamhet.
Delkurs 4: Fortsatt språk-, läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
I delkursen behandlas olika teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på fortsatt språk-, läs- och skrivutveckling, där arbetssätt med inslag av digitala verktyg och multimodala resurser belyses. Olika texttyper av relevans för förskoleklass och årskurs 1-3, deras uppbyggnad och språkliga drag introduceras. Andra moment i delkursen handlar om lässtrategier och muntlighet i klassrummet. Även språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet behandlas.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Registrerad på Lärarens didaktiska verktyg - grundlärare. Motsvarandebedömning kan göras.