Svenska för grundlärare i årskurs 4-6
30.0 HPDelkurs 1: Svenskämnet och språkstruktur, 7,5 hp
I delkursen behandlas svenskämnet ur både teoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv. I delkursen belyses och diskuteras olika förhållningssätt till lärande i svenskämnet. Dessutom behandlas styrdokumentens innehåll vad beträffar svenskämnet i årskurs 4-6. Andra centrala moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur kunskaper om språkstruktur blir ett stöd i elevernas språk-, läs- och skrivutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Ett annat moment handlar om genomförande av kreativ grammatikundervisning med multimodala inslag. I delkursen ges även en introduktion till grannspråksundervisning. I delkursen utvecklas dessutom studenternas akademiska språkfärdighet.
Delkurs 2: Språk-, läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
I delkursen behandlas teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på elevers språk-, läs- och skrivutveckling med fokus på undervisning i årskurs 4-6. Teoretiska perspektiv på språk-, läs- och skrivutveckling introduceras och olika arbetssätt med inslag av digitala verktyg och multimodala resurser för att främja elevers skriftspråksutveckling behandlas. I delkursen behandlas olika texttyper av relevans för grundskolans årskurs 4-6, deras uppbyggnad och språkliga drag. Den introducerar också ett genrepedagogiskt arbetssätt och ett kritiskt perspektiv på texter. Andra moment i delkursen handlar om språk- och kunskapsutveckling i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet.
Delkurs 3: Barnlitteratur och litteraturdidaktik, 7,5 hp
I delkursen behandlas litteraturundervisning och litteraturdidaktik i grundskolans årskurser 4-6 med utgångspunkt i barnlitteratur. I delkursen ges en översikt över barnlitteraturen och dess historia, dess funktion i skola och samhälle, analytiska verktyg för att studera olika typer av texter samt litteraturdidaktiska modeller och metoder. Begreppet barnlitteratur, liksom olika genrekarakteristika, problematiseras och litteratur diskuteras i förhållande till andra medier. Barnlitteraturen och litteraturundervisningen relateras vidare till olika allmänlitterära och sociokulturella perspektiv där frågor om genus, identitet, klass, etnicitet, flerspråkighet och hållbar utveckling aktualiseras. I kursen diskuteras också lässtrategier för att förstå och tolka olika typer av texter.
Delkurs 4: Elevers språkbruk i tal och skrift, 7,5 hp
I delkursen behandlas olika sätt att kartlägga, analysera, bedöma och dokumentera elevers språkliga produktion med utgångspunkt i styrdokumenten för svenskämnet i årskurs 4-6. Kursen innehåller praktisk tillämpning av elevtextanalys och bedömning. Analysen tar sin utgångspunkt i elevtexter av olika slag och på så vis tillägnar sig studenterna en begreppsapparat för att tala och skriva om elevtexter ur olika perspektiv. Ett annat moment i delkursen är grundläggande teorier om läs- och skrivsvårigheter och språklig sårbarhet, där såväl olika förhållningssätt i bemötandet av elever, som förebyggande och stödjande insatser behandlas. I kursen behandlas också språklig variation ur ett geografiskt, socialt och flerspråkigt perspektiv.
I delkursen behandlas svenskämnet ur både teoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv. I delkursen belyses och diskuteras olika förhållningssätt till lärande i svenskämnet. Dessutom behandlas styrdokumentens innehåll vad beträffar svenskämnet i årskurs 4-6. Andra centrala moment i delkursen är grundläggande grammatiska begrepp och hur kunskaper om språkstruktur blir ett stöd i elevernas språk-, läs- och skrivutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Ett annat moment handlar om genomförande av kreativ grammatikundervisning med multimodala inslag. I delkursen ges även en introduktion till grannspråksundervisning. I delkursen utvecklas dessutom studenternas akademiska språkfärdighet.
Delkurs 2: Språk-, läs- och skrivutveckling, 7,5 hp
I delkursen behandlas teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på elevers språk-, läs- och skrivutveckling med fokus på undervisning i årskurs 4-6. Teoretiska perspektiv på språk-, läs- och skrivutveckling introduceras och olika arbetssätt med inslag av digitala verktyg och multimodala resurser för att främja elevers skriftspråksutveckling behandlas. I delkursen behandlas olika texttyper av relevans för grundskolans årskurs 4-6, deras uppbyggnad och språkliga drag. Den introducerar också ett genrepedagogiskt arbetssätt och ett kritiskt perspektiv på texter. Andra moment i delkursen handlar om språk- och kunskapsutveckling i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet.
Delkurs 3: Barnlitteratur och litteraturdidaktik, 7,5 hp
I delkursen behandlas litteraturundervisning och litteraturdidaktik i grundskolans årskurser 4-6 med utgångspunkt i barnlitteratur. I delkursen ges en översikt över barnlitteraturen och dess historia, dess funktion i skola och samhälle, analytiska verktyg för att studera olika typer av texter samt litteraturdidaktiska modeller och metoder. Begreppet barnlitteratur, liksom olika genrekarakteristika, problematiseras och litteratur diskuteras i förhållande till andra medier. Barnlitteraturen och litteraturundervisningen relateras vidare till olika allmänlitterära och sociokulturella perspektiv där frågor om genus, identitet, klass, etnicitet, flerspråkighet och hållbar utveckling aktualiseras. I kursen diskuteras också lässtrategier för att förstå och tolka olika typer av texter.
Delkurs 4: Elevers språkbruk i tal och skrift, 7,5 hp
I delkursen behandlas olika sätt att kartlägga, analysera, bedöma och dokumentera elevers språkliga produktion med utgångspunkt i styrdokumenten för svenskämnet i årskurs 4-6. Kursen innehåller praktisk tillämpning av elevtextanalys och bedömning. Analysen tar sin utgångspunkt i elevtexter av olika slag och på så vis tillägnar sig studenterna en begreppsapparat för att tala och skriva om elevtexter ur olika perspektiv. Ett annat moment i delkursen är grundläggande teorier om läs- och skrivsvårigheter och språklig sårbarhet, där såväl olika förhållningssätt i bemötandet av elever, som förebyggande och stödjande insatser behandlas. I kursen behandlas också språklig variation ur ett geografiskt, socialt och flerspråkigt perspektiv.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Minst betyget godkänd på Lärarens didaktiska verktyg 6hp, Skola som system och idé - grundlärare 9hp samt Lärarens pedagogiska förhållningssätt - grundlärare 15hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 2)