Lärarens pedagogiska förhållningssätt - grundlärare
15.0 HPI kursen behandlas:
- Centrala teorier om och perspektiv på lärande, däribland behaviorism, konstruktivism, sociokulturellt perspektiv och kognitionsperspektiv. Hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om organisering av undervisning.
- Faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, språkbakgrund och kognitiv utveckling.
- Didaktiska teorier med fokus på lärarprofessionalitet, undervisningsplanering och uppföljning.
- Lärares yrkesetik som en del av lärarprofessionalitet.
- Inkludering och likvärdighet i olika pedagogiska sammanhang.
- Specialpedagogiska perspektiv och begrepp för att analysera hinder och förutsättningar för lärande på organisations-, grupp- och individnivå, till exempel olika typer av utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning.
- Flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering av undervisning.
- Vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik.
- Akademiskt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
- Centrala teorier om och perspektiv på lärande, däribland behaviorism, konstruktivism, sociokulturellt perspektiv och kognitionsperspektiv. Hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om organisering av undervisning.
- Faktorer i uppväxt- och skolmiljön samt andra faktorer som påverkar förutsättningarna för elevers lärande i olika pedagogiska sammanhang, såsom kön, språkbakgrund och kognitiv utveckling.
- Didaktiska teorier med fokus på lärarprofessionalitet, undervisningsplanering och uppföljning.
- Lärares yrkesetik som en del av lärarprofessionalitet.
- Inkludering och likvärdighet i olika pedagogiska sammanhang.
- Specialpedagogiska perspektiv och begrepp för att analysera hinder och förutsättningar för lärande på organisations-, grupp- och individnivå, till exempel olika typer av utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning.
- Flerspråkighet som utmaning och resurs i lärarens planering av undervisning.
- Vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik.
- Akademiskt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c, Naturkunskap 1b alternativt Naturkunskap 1a1 + 1a2 samt Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 eller motsvarande.