Skola som system och idé - grundlärare
9.0 HP- Läroplansteori introduceras, problematiseras och kopplas till skolans organisation och lärarens vardag.
- Olika nivåer av den politiska styrningen av skolan behandlas och sätts i ett samtida, historiskt och internationellt perspektiv.
- Betyg och bedömning introduceras, belyses och problematiseras ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
- Skolans värdegrund så som den formuleras i läroplanen analyseras.
- Inom ramen för utbildning om skolans värdegrund introduceras normkritik samt genusvetenskapliga perspektiv.
- Hållbarhetsbegreppet så som det formuleras i skolans styrdokument belyses och problematiseras.
- Olika nivåer av den politiska styrningen av skolan behandlas och sätts i ett samtida, historiskt och internationellt perspektiv.
- Betyg och bedömning introduceras, belyses och problematiseras ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
- Skolans värdegrund så som den formuleras i läroplanen analyseras.
- Inom ramen för utbildning om skolans värdegrund introduceras normkritik samt genusvetenskapliga perspektiv.
- Hållbarhetsbegreppet så som det formuleras i skolans styrdokument belyses och problematiseras.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c, Naturkunskap 1b alternativt Naturkunskap 1a1 + 1a2 samt Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 100%
- Studieort: Karlstad