Naturvetenskap och teknik för grundlärare i årskurs 4-6
30.0 HPEtt genomgående tema under kursen kommer att vara frågor kring ämnesdidaktik, hållbar utveckling, genusperspektiv och mångkulturella möten. Kursen är uppdelad i fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng:
Delkurs 1 Teknik för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans teknik 4-6. Relationen mellan styrdokument och teknik behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom teknik. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande med koppling till teknikämnet. Grundläggande tekniska begrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt.Ur ett hållbarhetsperspektiv studeras konsekvenser av olika teknikval t ex olika sätt att hushålla med resurser i hemmet. I kursen behandlas hur kulturella föreställningar om teknik påverkar kvinnors och mäns yrkesval och teknikanvändning. Ur ett estetiskt undersökande perspektiv prövas hur olika konstnärliga kunskapsformer kan utgöra verktyg för varierad och utökad förståelse inom naturvetenskap och teknik.
Delkurs 2 Kemi för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans kemi 4-6. Relationen mellan styrdokument och kemi behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom kemi. Grundläggande kemibegrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt, genom att ett undersökande utforskande arbetssätt tillämpas. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande med koppling till kemiämnet. Andra tvärvetenskapliga delar såsom estetiska lärprocesser och genusfrågor utforskas genom samverkan med övriga ämnesområden inom kursen.
Delkurs 3 Fysik för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans fysik 4-6. Relationen mellan styrdokument och fysik behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom fysik. Grundläggande fysikaliska begrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt, genom att ett undersökande utforskande arbetssätt tillämpas. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande med koppling till fysikämnet. Ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv diskuteras betyg och bedömning inom naturvetenskap och teknik i grundskolan, samt hur man som lärare kan beakta och anpassa undervisningen utifrån interkulturalitet och flerspråkighet. Ur ett estetiskt, didaktiskt perspektiv prövas olika slags berättande uttryck som kan användas för att undersöka och gestalta delkursens ämnesområden.
Delkurs 4. Biologi för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans biologi 4-6. Relationen mellan styrdokument och biologi behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom biologi. Grundläggande biologiska begrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt, genom att ett undersökande utforskande arbetssätt tillämpas. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande för hållbar utveckling med koppling till biologiämnet. Andra tvärvetenskapliga delar såsom estetiska lärprocesser och genusfrågor utforskas genom samverkan med övriga ämnesområden inom kursen.
Delkurs 1 Teknik för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans teknik 4-6. Relationen mellan styrdokument och teknik behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom teknik. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande med koppling till teknikämnet. Grundläggande tekniska begrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt.Ur ett hållbarhetsperspektiv studeras konsekvenser av olika teknikval t ex olika sätt att hushålla med resurser i hemmet. I kursen behandlas hur kulturella föreställningar om teknik påverkar kvinnors och mäns yrkesval och teknikanvändning. Ur ett estetiskt undersökande perspektiv prövas hur olika konstnärliga kunskapsformer kan utgöra verktyg för varierad och utökad förståelse inom naturvetenskap och teknik.
Delkurs 2 Kemi för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans kemi 4-6. Relationen mellan styrdokument och kemi behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom kemi. Grundläggande kemibegrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt, genom att ett undersökande utforskande arbetssätt tillämpas. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande med koppling till kemiämnet. Andra tvärvetenskapliga delar såsom estetiska lärprocesser och genusfrågor utforskas genom samverkan med övriga ämnesområden inom kursen.
Delkurs 3 Fysik för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans fysik 4-6. Relationen mellan styrdokument och fysik behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom fysik. Grundläggande fysikaliska begrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt, genom att ett undersökande utforskande arbetssätt tillämpas. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande med koppling till fysikämnet. Ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv diskuteras betyg och bedömning inom naturvetenskap och teknik i grundskolan, samt hur man som lärare kan beakta och anpassa undervisningen utifrån interkulturalitet och flerspråkighet. Ur ett estetiskt, didaktiskt perspektiv prövas olika slags berättande uttryck som kan användas för att undersöka och gestalta delkursens ämnesområden.
Delkurs 4. Biologi för grundlärare 7,5 hp
I delkursen behandlas ett fördjupat ämnesinnehåll som står i relation till vad som är relevant innehåll i grundskolans biologi 4-6. Relationen mellan styrdokument och biologi behandlas. Det innebär att delkursen med både bredd och djup behandlar såväl ämnes- som ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper inom biologi. Grundläggande biologiska begrepp behandlas såväl teoretiskt som praktiskt, genom att ett undersökande utforskande arbetssätt tillämpas. I kursen behandlas också ämnes-och ämnesdidaktiska perspektiv som rör undervisning och lärande för hållbar utveckling med koppling till biologiämnet. Andra tvärvetenskapliga delar såsom estetiska lärprocesser och genusfrågor utforskas genom samverkan med övriga ämnesområden inom kursen.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Minst betyget godkänd på
Lärarens didaktiska verktyg, Skola som system och idé grundlärare,
samt Lärares professionella förhållningssätt - grundlärare.
Motsvarande bedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 3)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 2)
- Grundlärarprogrammet: Verksamhetsintegrerat program åk.4-6 (läses år 3)