Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 II
15.0 HPDelkurs 1: Matematikundervisning utifrån lärar- och elevperspektiv II, 7,5 hp
Olika perspektiv på matematiksvårigheter problematiseras. Hur elever med särskild förmåga för matematik kan stimuleras och utvecklas behandlas.
Betyg, bedömning och utvärdering studeras. Vad som är matematisk förmåga och hur den kan utvecklas problematiseras. Elevlösningar analyseras i förhållande till styrdokumenten. Frågor rörande summativ och formativ bedömning behandlas. Olika kunskapskvaliteter belyses utifrån exempel från nationella prov.
Planering av ett matematikområde med beaktande av flera arbetssätt och arbetsformer, samt hur man kan använda digitala verktyg som en undervisningsresurs. Planeringen ska ske med fokus på hur olika förmågor kan iakttas och utvärderas.
Delkursens innehåll förbereder studenterna för verksamhetsförlagd utbildning inom kunskapsområdet.
Delkurs 2a och 2b: Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp
Under delkursen får studenten
- använda digitala lärresurser i skolan,
- auskultera,
- tolka och tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering,
- praktisk tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning, med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen,
- beakta specialpedagogiska perspektiv,
- möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personalgrupperna och eleverna inom skolan,
- fördjupa diskussionen om yrket och studentens professionsutveckling och formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Möjlighet finns att genomföra VFU-perioden i annat land (2b).
Olika perspektiv på matematiksvårigheter problematiseras. Hur elever med särskild förmåga för matematik kan stimuleras och utvecklas behandlas.
Betyg, bedömning och utvärdering studeras. Vad som är matematisk förmåga och hur den kan utvecklas problematiseras. Elevlösningar analyseras i förhållande till styrdokumenten. Frågor rörande summativ och formativ bedömning behandlas. Olika kunskapskvaliteter belyses utifrån exempel från nationella prov.
Planering av ett matematikområde med beaktande av flera arbetssätt och arbetsformer, samt hur man kan använda digitala verktyg som en undervisningsresurs. Planeringen ska ske med fokus på hur olika förmågor kan iakttas och utvärderas.
Delkursens innehåll förbereder studenterna för verksamhetsförlagd utbildning inom kunskapsområdet.
Delkurs 2a och 2b: Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp
Under delkursen får studenten
- använda digitala lärresurser i skolan,
- auskultera,
- tolka och tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering,
- praktisk tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning, med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen,
- beakta specialpedagogiska perspektiv,
- möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personalgrupperna och eleverna inom skolan,
- fördjupa diskussionen om yrket och studentens professionsutveckling och formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Möjlighet finns att genomföra VFU-perioden i annat land (2b).
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Godkänd på Lärarens didaktiska verktyg, Skola som system och idé - grundlärare, Lärarens pedagogiska förhållningssätt samt Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6. Motsvarandebedömning kan göras
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 4)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 3)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6, NO (läses år 3)
- Grundlärarprogrammet: Verksamhetsintegrerat program åk.4-6 (läses år 4)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 75%
- Studieort: Karlstad