Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6
30.0 HPDelkurs 1: Matematikundervisning utifrån lärar- och elevperspektiv 22,5 hp
Under delkursen får studenten
- studera centrala kunskapsområden i grundskolans matematik ur ett didaktiskt, metodologiskt och ämnesteoretiskt perspektiv,
- analysera relevanta styrdokument,
- diskuteras kritiska steg vid lärande i matematik och barns matematiska utveckling.
- behandla matematikundervisningen ur olika hållbarhetsperspektiv, såsom språkliga, interkulturella, samhälleliga och historiska,
- belysa aritmetik inom olika talområden med utgångspunkt i elevers grundläggande taluppfattning,
- behandla talsystem i olika historiska kulturer med betoning på positionssystemet.
- studera algebrans roll i matematikundervisningen med fokus på algebraiska uttryck och ekvationer samt bärande idéer kring samband och förändring.
- didaktisera geometriska objekt och begrepp,
- diskutera sannolikhet och statistik utifrån vardagliga situationer
- behandla problemlösning och olika strategier vid problemlösning,
- pröva och diskutera analog och digital programmering,
- studera och analysera olika lärverktyg utifrån olika kunskapsområden.
- en introduktion till matematikdidaktisk forskning genom bland annat litteraturstudier kring relevant forskning.
Kursens innehåll förbereder studenten för verksamhetsförlagd utbildning inom kunskapsområdet.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp
Under delkursen får studenten
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete,
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda digitala lärresurser i skolan,
- auskultera,
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan,
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Under delkursen får studenten
- studera centrala kunskapsområden i grundskolans matematik ur ett didaktiskt, metodologiskt och ämnesteoretiskt perspektiv,
- analysera relevanta styrdokument,
- diskuteras kritiska steg vid lärande i matematik och barns matematiska utveckling.
- behandla matematikundervisningen ur olika hållbarhetsperspektiv, såsom språkliga, interkulturella, samhälleliga och historiska,
- belysa aritmetik inom olika talområden med utgångspunkt i elevers grundläggande taluppfattning,
- behandla talsystem i olika historiska kulturer med betoning på positionssystemet.
- studera algebrans roll i matematikundervisningen med fokus på algebraiska uttryck och ekvationer samt bärande idéer kring samband och förändring.
- didaktisera geometriska objekt och begrepp,
- diskutera sannolikhet och statistik utifrån vardagliga situationer
- behandla problemlösning och olika strategier vid problemlösning,
- pröva och diskutera analog och digital programmering,
- studera och analysera olika lärverktyg utifrån olika kunskapsområden.
- en introduktion till matematikdidaktisk forskning genom bland annat litteraturstudier kring relevant forskning.
Kursens innehåll förbereder studenten för verksamhetsförlagd utbildning inom kunskapsområdet.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp
Under delkursen får studenten
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete,
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda digitala lärresurser i skolan,
- auskultera,
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan,
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på Lärarens didaktiska verktyg. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6, NO (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6, SO (läses år 1)
- Grundlärarprogrammet: Verksamhetsintegrerat program åk.4-6 (läses år 1)
- Verksamhetsintegrerat grundlärarprogram, årskurs 4-6 (läses år 1)