De yngsta förskolebarnens språkliga, matematiska och estetiska lärande
22.5 HPDelkurs 1: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) II, 7,5 hp
I delkursen planeras, organiseras och prövas praktiska moment inom språk och kommunikation, matematik, dans och musik.
Delkursen innehåller:
- planering, organisation, genomförande och värdering av aktiviteter inom kursens olika
ämnesområden,
- studier av förskolans styrdokument samt lokala dokument på praktikplatsen,
- professionella relationer till barn, vårdnadshavare och kollegor.
Delkurs 2. Teori och praktik för ett lekpedagogiskt och tematiskt arbetssätt, 15 hp
Delkursen innehåller:
- undervisning om teorier och tematiska arbetssätt som inkluderar lek och estetik utifrån en helhetssyn på de yngsta barnens lärande, inflytande och utveckling,
- teorier, lekar och andra praktiska moment kopplat till de yngsta förskolebarnens tidiga läsande, skrivande och språkliga meningsskapande utifrån en vidgad syn på språk,
- teorier, lekar och andra praktiska moment som främjar de yngsta förskolebarnens matematiska förståelse,
- undervisning om bilderbokens betydelse samt högläsningens roll i arbetet med de yngsta förskolebarnen,
- teori, danspedagogik och dansdidaktik med fokus på barndans för förskolans verksamhet, samt
dansgestaltning med fokus på den egna upplevelsen,
- musikdidaktiska perspektiv på de yngsta förskolebarnens kreativa musicerande i förskolan samt
musicerande med rösten, kroppen och orden genom ljudskapande lekar, ljudsagor och lyssnarlekar.
I delkursen ingår obligatoriska workshops inom kursens ämnen som utgör del av examination.
I delkursen planeras, organiseras och prövas praktiska moment inom språk och kommunikation, matematik, dans och musik.
Delkursen innehåller:
- planering, organisation, genomförande och värdering av aktiviteter inom kursens olika
ämnesområden,
- studier av förskolans styrdokument samt lokala dokument på praktikplatsen,
- professionella relationer till barn, vårdnadshavare och kollegor.
Delkurs 2. Teori och praktik för ett lekpedagogiskt och tematiskt arbetssätt, 15 hp
Delkursen innehåller:
- undervisning om teorier och tematiska arbetssätt som inkluderar lek och estetik utifrån en helhetssyn på de yngsta barnens lärande, inflytande och utveckling,
- teorier, lekar och andra praktiska moment kopplat till de yngsta förskolebarnens tidiga läsande, skrivande och språkliga meningsskapande utifrån en vidgad syn på språk,
- teorier, lekar och andra praktiska moment som främjar de yngsta förskolebarnens matematiska förståelse,
- undervisning om bilderbokens betydelse samt högläsningens roll i arbetet med de yngsta förskolebarnen,
- teori, danspedagogik och dansdidaktik med fokus på barndans för förskolans verksamhet, samt
dansgestaltning med fokus på den egna upplevelsen,
- musikdidaktiska perspektiv på de yngsta förskolebarnens kreativa musicerande i förskolan samt
musicerande med rösten, kroppen och orden genom ljudskapande lekar, ljudsagor och lyssnarlekar.
I delkursen ingår obligatoriska workshops inom kursens ämnen som utgör del av examination.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 35 hp godkänt från Tema Barn och Barndom, 22,5 hp och Tema Lärande och utveckling, 22,5 hp. varav minst betyget godkänt på delkursen med VFU 1. Registrerad på Tema lärande och utveckling II. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
LPGF44
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat förskollärarprogram (läses år 2)
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.