Tema lärande och utveckling II - arbetsintegrerad variant
22.5 HPKursen fördjupar delvis tidigare termins innehåll och introducerar även nya områden. I detta ingår utbildningsvetenskaplig kärna och ämnesinnehåll. Kursen är indelad i två delkurser.
Delkurs 1: Perspektiv på pedagogik, didaktik och lärande, 15 hp.
Delkursens innehåll möjliggör för studenten att tillägna sig kunskaper om och förståelse för hur barns lärande och utveckling kan främjas. Undervisningen förbereder för att kunna redogöra för några teoretiska perspektiv där studenten förklarar och redogör för pedagogiska och didaktiska konsekvenser. För varje moment ges studenten möjlighet till en teoretisk kunskapsgrund genom exempelvis föreläsningar, litteraturstudier, fältstudier, observationer, intervjuer, diskussioner och workshops. Kunskaperna redovisas och praktiseras fortlöpande med hjälp av t.ex. digitala verktyg, lek eller annan gestaltning, där studenterna kan fördjupa sin förståelse för delkursmomenten. Undervisningsmomenten genomförs och redovisas individuellt eller i grupp. I de olika undervisningsmomenten och i uppgifter behöver studenten använda sig av sina kommunikativa förmågor och adekvat språkbruk.
Delkurs 2: Introduktion till de yngsta förskolebarnens språkliga, matematiska och estetiska lärande, 7,5 hp
Delkursen innehåller undervisning om teorier inom fältet gällande barn i åldern 1-3 år samt undervisning om den pedagogiska miljön som innefattar sociala relationer och den fysiska förskolemiljön inklusive digitala resurser. Delkursen innehåller vidare utövande av praktiska moment inom ämnena språk och kommunikation, matematik, dans och musik där den pedagogiska miljön och materialets betydelse för yngsta förskolebarnens utveckling och lärande exemplifieras.
I delkursen ingår obligatoriska workshops inom kursens ämnen som del av examination.
Delkurs 1: Perspektiv på pedagogik, didaktik och lärande, 15 hp.
Delkursens innehåll möjliggör för studenten att tillägna sig kunskaper om och förståelse för hur barns lärande och utveckling kan främjas. Undervisningen förbereder för att kunna redogöra för några teoretiska perspektiv där studenten förklarar och redogör för pedagogiska och didaktiska konsekvenser. För varje moment ges studenten möjlighet till en teoretisk kunskapsgrund genom exempelvis föreläsningar, litteraturstudier, fältstudier, observationer, intervjuer, diskussioner och workshops. Kunskaperna redovisas och praktiseras fortlöpande med hjälp av t.ex. digitala verktyg, lek eller annan gestaltning, där studenterna kan fördjupa sin förståelse för delkursmomenten. Undervisningsmomenten genomförs och redovisas individuellt eller i grupp. I de olika undervisningsmomenten och i uppgifter behöver studenten använda sig av sina kommunikativa förmågor och adekvat språkbruk.
Delkurs 2: Introduktion till de yngsta förskolebarnens språkliga, matematiska och estetiska lärande, 7,5 hp
Delkursen innehåller undervisning om teorier inom fältet gällande barn i åldern 1-3 år samt undervisning om den pedagogiska miljön som innefattar sociala relationer och den fysiska förskolemiljön inklusive digitala resurser. Delkursen innehåller vidare utövande av praktiska moment inom ämnena språk och kommunikation, matematik, dans och musik där den pedagogiska miljön och materialets betydelse för yngsta förskolebarnens utveckling och lärande exemplifieras.
I delkursen ingår obligatoriska workshops inom kursens ämnen som del av examination.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Minst betyget godkänd på Tema Barn och Barndom, 22,5 hp. Registrerad på Tema Lärande och utveckling, 22,5 hp Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
LPGF33
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat förskollärarprogram (läses år 2)
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.