Tema lärande och utveckling - Arbetsintegrerad variant
22.5 HPKursen fördjupar delvis tidigare termins innehåll och introducerar även nya områden.
Delkurs 1
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om hur verksamheten i förskolan ska planeras och genomföras på ett sådant sätt så att den främjar alla barns utveckling, hälsa och välbefinnande. Delkursen behandlar motorik, rörelse, kost och hälsa samt specialpedagogik, med fokus på alla barns förutsättningar och behov till lärande och utveckling.
Delkurs 2
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om vetenskapliga perspektiv och forskning som rör förskolläraryrket. I delkursen ges studenten också förmåga att söka och använda vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Delkurs 3:
Specialpedagogiska perspektiv på lärande, utveckling och variation 7.5 hp. Delkursen fokuserar på specialpedagogik och inkludering i förskolekontext. Kursen behandlar betydelsen av perspektiv och förhållningssätt för barns lärande i förskolan. Vidare lyfts specialpedagogik utifrån historiska perspektiv, i litteratur och i verksamhet. I kursen behandlas begrepp som normalitet, variation, integrering och inkludering. Delkursens undervisningsmoment består av föreläsningar, litteraturstudier och diskussioner. Undervisningsmomenten genomförs och redovisas individuellt eller i grupp. Studenten ska i dessa aktiviteter använda sina kommunikativa förmågor och adekvat språkbruk.
Delkurs 1
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om hur verksamheten i förskolan ska planeras och genomföras på ett sådant sätt så att den främjar alla barns utveckling, hälsa och välbefinnande. Delkursen behandlar motorik, rörelse, kost och hälsa samt specialpedagogik, med fokus på alla barns förutsättningar och behov till lärande och utveckling.
Delkurs 2
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om vetenskapliga perspektiv och forskning som rör förskolläraryrket. I delkursen ges studenten också förmåga att söka och använda vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Delkurs 3:
Specialpedagogiska perspektiv på lärande, utveckling och variation 7.5 hp. Delkursen fokuserar på specialpedagogik och inkludering i förskolekontext. Kursen behandlar betydelsen av perspektiv och förhållningssätt för barns lärande i förskolan. Vidare lyfts specialpedagogik utifrån historiska perspektiv, i litteratur och i verksamhet. I kursen behandlas begrepp som normalitet, variation, integrering och inkludering. Delkursens undervisningsmoment består av föreläsningar, litteraturstudier och diskussioner. Undervisningsmomenten genomförs och redovisas individuellt eller i grupp. Studenten ska i dessa aktiviteter använda sina kommunikativa förmågor och adekvat språkbruk.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på Barn och barndom - arbetsintegrerad variant 22,5 hp. Motsvarandebedömning kan göras
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat förskollärarprogram (läses år 1)
Kurskod:
LPGF22
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.