Tema Barn och Barndom - Arbetsintegrerad variant
22.5 HPDelkurs 1
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans historiska utveckling och de teoretiska perspektiv på barn och barndom som styrt utvecklingen . Studenten ökar sin förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven i förskolans undervisning. Vidare går studenten igenom huvuddragen i förskolans värdegrundsarbete och belyser genom dramatisering, rollspel mm vilka tänkbara konsekvenser det kan ha för förskolans undervisning.
Delkurs 2
Under delkursen deltar studenten i det praktiska arbetet på en förskola. Där iakttar och utvärderar studenten hur verksamheten utformas utifrån förskolans styrdokument och hur barnen bereds möjlighet till inflytande och delaktighet. Vidare tränar studenten på att planera, genomföra och utvärdera egna aktiviteter som både väcker barnens engagemang och nyfikenhet och är baserade på läroplanens formuleringar om värdegrund och demokratiskt förhållningssätt. Studenten tränar också på att genomföra professionella samtal med barn, vårdnadshavare och kollegor. Slutligen sammanfattar studenten sina erfarenheter och redogör för hur de har påverkat den egna professionsutvecklingen och förklarar innebörden av lagstiftning gällande förskollärarens tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 3
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet, jämlikhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till konsekvenser för förskolan. Studenten ska kunna förklara och belysa förskollärarens uppdrag och undervisning ur både ett organisatoriskt, institutionellt och personligt perspektiv.
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans historiska utveckling och de teoretiska perspektiv på barn och barndom som styrt utvecklingen . Studenten ökar sin förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven i förskolans undervisning. Vidare går studenten igenom huvuddragen i förskolans värdegrundsarbete och belyser genom dramatisering, rollspel mm vilka tänkbara konsekvenser det kan ha för förskolans undervisning.
Delkurs 2
Under delkursen deltar studenten i det praktiska arbetet på en förskola. Där iakttar och utvärderar studenten hur verksamheten utformas utifrån förskolans styrdokument och hur barnen bereds möjlighet till inflytande och delaktighet. Vidare tränar studenten på att planera, genomföra och utvärdera egna aktiviteter som både väcker barnens engagemang och nyfikenhet och är baserade på läroplanens formuleringar om värdegrund och demokratiskt förhållningssätt. Studenten tränar också på att genomföra professionella samtal med barn, vårdnadshavare och kollegor. Slutligen sammanfattar studenten sina erfarenheter och redogör för hur de har påverkat den egna professionsutvecklingen och förklarar innebörden av lagstiftning gällande förskollärarens tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 3
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet, jämlikhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till konsekvenser för förskolan. Studenten ska kunna förklara och belysa förskollärarens uppdrag och undervisning ur både ett organisatoriskt, institutionellt och personligt perspektiv.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt antingen
- områdesbehörighet A6 a (Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) eller
- områdesbehörighet 6 a (Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A).
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat förskollärarprogram (läses år 1)
Kurskod:
LPGF11
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.