Bedömning, Betygsättning och Specialpedagogik
7.5 HPBedömning och återkoppling som grund för elevens lärande är kursens utgångspunkt. I kursen diskuteras olika syften med bedömning och vilka former för bedömning som motsvarar olika syften. Vidare diskuteras hur bedömning kan bli en integrerad del av lärarens undervisning och vad det innebär ur specialpedagogiska, lärandeteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv.
- Bedömning och utvärdering ges en praktisk inriktning där t ex uppgiftskonstruktion och formulerandet av lärandefrämjande kunskapsmål ingår som kursmoment. I kursen behandlas olika former av nationella bedömningsstöd som exempelvis Skolverkets bedömningsportal och de nationella proven. Kursen behandlar också ställningstaganden läraren behöver göra i valet av bedömningsformer.
- Problematiserande övningar i hur olika bedömningsunderlag kan vägas samman vid betygsättning.
- Kursen behandlar bedömningens roll som en del av skolans måluppfyllelse. Lokala, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning kommer att beröras.
- Genomgång av begreppen likvärdighet, reliabilitet och validitet, samt samband mellan dem.
- Bedömning belyses ur specialpedagogiska perspektiv och kopplas till olika pedagogiska konsekvenser för utveckling och lärande. Egna ställningstaganden, värderingar och attityder diskuteras.
- Olika former av funktionsnedsättningar och funktionshinder belyses
-Specialpedagogiska perspektiv i relation till barnrättsfrågor och skolutveckling berörs
- Aspekter kring klass, genus och etnicitet problematiseras i relation till bedömning.
- Möjligheter och problem med digitalisering i relation till bedömning diskuteras.
Kursens innehåll relateras till såväl en internationell som en nationell historisk kontext.
- Bedömning och utvärdering ges en praktisk inriktning där t ex uppgiftskonstruktion och formulerandet av lärandefrämjande kunskapsmål ingår som kursmoment. I kursen behandlas olika former av nationella bedömningsstöd som exempelvis Skolverkets bedömningsportal och de nationella proven. Kursen behandlar också ställningstaganden läraren behöver göra i valet av bedömningsformer.
- Problematiserande övningar i hur olika bedömningsunderlag kan vägas samman vid betygsättning.
- Kursen behandlar bedömningens roll som en del av skolans måluppfyllelse. Lokala, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning kommer att beröras.
- Genomgång av begreppen likvärdighet, reliabilitet och validitet, samt samband mellan dem.
- Bedömning belyses ur specialpedagogiska perspektiv och kopplas till olika pedagogiska konsekvenser för utveckling och lärande. Egna ställningstaganden, värderingar och attityder diskuteras.
- Olika former av funktionsnedsättningar och funktionshinder belyses
-Specialpedagogiska perspektiv i relation till barnrättsfrågor och skolutveckling berörs
- Aspekter kring klass, genus och etnicitet problematiseras i relation till bedömning.
- Möjligheter och problem med digitalisering i relation till bedömning diskuteras.
Kursens innehåll relateras till såväl en internationell som en nationell historisk kontext.
Fördjupningsnivå:
AXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Enligt kriterierna för VAL 8:15
Kurskod:
LPAV02
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.