Lärande och undervisning i särskolan Del I
15.0 HPI kursen behandlas
- Utbildning för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen utvecklingsstörning ur ett historiskt och nutida perspektiv
- Särskolans organisation och styrdokument samt mottagandet i särskolan
- Samverkan med familjer och andra aktörer som en del av särskolans verksamhet
- Aktuella teorier och forskning om utvecklingsstörning ur olika perspektiv, såsom psykologiskt, sociologiskt och genusperspektiv
- Utvecklingsstörning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Kommunikations-, språk- och begreppsutveckling som grund för lärande
- Kartläggning av undervisningsmiljöer
- Intervju som metod
- Utbildning för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen utvecklingsstörning ur ett historiskt och nutida perspektiv
- Särskolans organisation och styrdokument samt mottagandet i särskolan
- Samverkan med familjer och andra aktörer som en del av särskolans verksamhet
- Aktuella teorier och forskning om utvecklingsstörning ur olika perspektiv, såsom psykologiskt, sociologiskt och genusperspektiv
- Utvecklingsstörning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Kommunikations-, språk- och begreppsutveckling som grund för lärande
- Kartläggning av undervisningsmiljöer
- Intervju som metod
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
LPAGS1 godkänd.
Kurskod:
LPAUS1
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.