Barns läs-, skriv- och matematiklärande
30.0 HPKursen utgår från och fördjupar innehåll i tidigare kurser på grundnivå.
Delkurs 1: Svenskämnet med inriktning på det svenska språket i samspel med estetiska uttrycksformer 7,5 hp.
I delkursen jämförs och värderas metoder och modeller för grundläggande läs- och skrivinlärning ur ett första- och andraspråksperspektiv. Didaktiska konsekvenser med hänsyn till barns olika förutsättningar i förskolan och i förskoleklass fördjupas.
Grundläggande grammatiska begrepp redogörs för och tillämpas. Teorier och metoder för hur undervisning kan stimulera barns språkutveckling i kombination med estetiska uttrycksformer i förskolan och förskoleklass analyseras och problematiseras. Även kunskap om hur digitala verktyg och multimodala uttrycksformer kan användas som pedagogiska verktyg för språkutveckling i förskolan och i förskoleklass fördjupas.
Delkurs 2: Svenskämnet med inriktning på litteratur i samspel med estetiska uttrycksformer 7,5 hp
I delkursen behandlas, centrala teorier om barnlitteratur, fiktion och berättande, samt bilderboksanalys. Vidare behandlas litteraturdidaktisk teori och forskning, metoder och modeller för boksamtal och arbete med fiktionstexter, lyrik och berättande samt teori och forskning om estetiska lärprocesser i förskolan och förskoleklass. Praktiskt, laborativt arbete med estetiska uttrycksformer där barnlitteratur används som utgångspunkt ingår. Interkultur, intersektionalitet och hållbar utveckling är särskilda fokusområden.
Delkurs 3: Matematiken i samspel med estetiska uttrycksformer, 7,5 hp
I delkursen diskuteras och övas på att omsätta grundläggande matematiska kunskaper till undervisningssituationer lämpade för förskolan och förskoleklass. De matematiska områden som är i fokus i delkursen är taluppfattning, aritmetik, pre-algebra, problemlösning, geometri och statistik. Inom aritmetik läggs fokus på de fyra räknesätten. Inom pre-algebra läggs fokus på likhetstecknets användning och innebörd. Inom geometrin behandlas geometriska objekt och begrepp samt rumsuppfattning. Vidare diskuteras mätning utifrån längd, area, volym och tid. Språkets roll inom matematikundervisning lyfts fram, främst i relation till matematiska begrepp av relevans för barn i förskolan och förskoleklass.
I delkursen ingår att använda digitala verktyg, bland annat som en berättande arbetsform där matematik och estetiska uttrycksformerna samverkar. Berättandes roll och möjligheter i matematikundervisning diskuteras och provas genom att skapa animerade filmer. Digitala verktyg diskuteras även i relation till utvecklandet av barns matematiska förmågor. Vidare ingår i delkursen att läsa, diskutera och reflektera över forskning med relevans för matematikundervisning för barn i förskolan och förskoleklass.
Delkurs 4: Svenskämnet, matematiken och de estetiska uttrycksformerna i samspel: ett vetenskapligt perspektiv på undervisning och didaktik 7,5 hp.
I delkursen fördjupas vetenskapliga perspektiv på barns läs-, skriv- och matematiklärande och estetiska lärprocesser. I delkursen bearbetas och granskas pedagogisk forskning om estetiska lärprocesser, samt problematiseras förhållandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund som utgångspunkt för utbildning och undervisning i förskolan och i förskoleklass. Studenten genomför under delkursen en gestaltning i grupp och utför en muntlig respons som kritiskt värderar andra studenters gestaltningar utifrån grundtankar om vetenskaplig förankring och/eller beprövad erfarenhet. Studenten genomför också en individuell skriftlig uppsats i form av ett utvecklingsarbete med fokus på hur estetiska lärprocesser kan användas som grund för lärande i läs-, skriv- och matematiklärande.
Delkurs 1: Svenskämnet med inriktning på det svenska språket i samspel med estetiska uttrycksformer 7,5 hp.
I delkursen jämförs och värderas metoder och modeller för grundläggande läs- och skrivinlärning ur ett första- och andraspråksperspektiv. Didaktiska konsekvenser med hänsyn till barns olika förutsättningar i förskolan och i förskoleklass fördjupas.
Grundläggande grammatiska begrepp redogörs för och tillämpas. Teorier och metoder för hur undervisning kan stimulera barns språkutveckling i kombination med estetiska uttrycksformer i förskolan och förskoleklass analyseras och problematiseras. Även kunskap om hur digitala verktyg och multimodala uttrycksformer kan användas som pedagogiska verktyg för språkutveckling i förskolan och i förskoleklass fördjupas.
Delkurs 2: Svenskämnet med inriktning på litteratur i samspel med estetiska uttrycksformer 7,5 hp
I delkursen behandlas, centrala teorier om barnlitteratur, fiktion och berättande, samt bilderboksanalys. Vidare behandlas litteraturdidaktisk teori och forskning, metoder och modeller för boksamtal och arbete med fiktionstexter, lyrik och berättande samt teori och forskning om estetiska lärprocesser i förskolan och förskoleklass. Praktiskt, laborativt arbete med estetiska uttrycksformer där barnlitteratur används som utgångspunkt ingår. Interkultur, intersektionalitet och hållbar utveckling är särskilda fokusområden.
Delkurs 3: Matematiken i samspel med estetiska uttrycksformer, 7,5 hp
I delkursen diskuteras och övas på att omsätta grundläggande matematiska kunskaper till undervisningssituationer lämpade för förskolan och förskoleklass. De matematiska områden som är i fokus i delkursen är taluppfattning, aritmetik, pre-algebra, problemlösning, geometri och statistik. Inom aritmetik läggs fokus på de fyra räknesätten. Inom pre-algebra läggs fokus på likhetstecknets användning och innebörd. Inom geometrin behandlas geometriska objekt och begrepp samt rumsuppfattning. Vidare diskuteras mätning utifrån längd, area, volym och tid. Språkets roll inom matematikundervisning lyfts fram, främst i relation till matematiska begrepp av relevans för barn i förskolan och förskoleklass.
I delkursen ingår att använda digitala verktyg, bland annat som en berättande arbetsform där matematik och estetiska uttrycksformerna samverkar. Berättandes roll och möjligheter i matematikundervisning diskuteras och provas genom att skapa animerade filmer. Digitala verktyg diskuteras även i relation till utvecklandet av barns matematiska förmågor. Vidare ingår i delkursen att läsa, diskutera och reflektera över forskning med relevans för matematikundervisning för barn i förskolan och förskoleklass.
Delkurs 4: Svenskämnet, matematiken och de estetiska uttrycksformerna i samspel: ett vetenskapligt perspektiv på undervisning och didaktik 7,5 hp.
I delkursen fördjupas vetenskapliga perspektiv på barns läs-, skriv- och matematiklärande och estetiska lärprocesser. I delkursen bearbetas och granskas pedagogisk forskning om estetiska lärprocesser, samt problematiseras förhållandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund som utgångspunkt för utbildning och undervisning i förskolan och i förskoleklass. Studenten genomför under delkursen en gestaltning i grupp och utför en muntlig respons som kritiskt värderar andra studenters gestaltningar utifrån grundtankar om vetenskaplig förankring och/eller beprövad erfarenhet. Studenten genomför också en individuell skriftlig uppsats i form av ett utvecklingsarbete med fokus på hur estetiska lärprocesser kan användas som grund för lärande i läs-, skriv- och matematiklärande.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
LPAU61
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.