Lärarens professionella ledarskap och VFU - KPU 60
15.0 HPDelkurs 1
I delkursen behandlas:
- teorier om lärarens professionella ledarskap i klassrummet med fokus på relationella aspekter i förhållande till elevers engagemang och motivation,
- teorier om hur grupper fungerar och strategier för konfliktförebyggande arbete samt konflikthantering utifrån lärarens professionella ledarskap,
- lärarens professionella ledarskap i relation till mångfald i klassrummet,
- skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete som bland annat behandlar jämställdhet och jämlikhet,
- lärarens professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad,
- utmaningar för kommunikation och lärande samt
- professionsetiska aspekter på lärarens yrkesroll.
Delkursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
Delkurs 2
Under delkursen får studenten:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera och leda undervisning och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra och
- diskutera och reflektera kring sin professionsutveckling.
I delkursen behandlas:
- teorier om lärarens professionella ledarskap i klassrummet med fokus på relationella aspekter i förhållande till elevers engagemang och motivation,
- teorier om hur grupper fungerar och strategier för konfliktförebyggande arbete samt konflikthantering utifrån lärarens professionella ledarskap,
- lärarens professionella ledarskap i relation till mångfald i klassrummet,
- skolans uppdrag vad gäller demokratisk fostran och värdegrundsarbete som bland annat behandlar jämställdhet och jämlikhet,
- lärarens professionella förhållningssätt och bemötande i undervisning och kommunikation som rör elevers identitet, sexualitet och samlevnad,
- utmaningar för kommunikation och lärande samt
- professionsetiska aspekter på lärarens yrkesroll.
Delkursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och i seminarier.
Delkurs 2
Under delkursen får studenten:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera och leda undervisning och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra och
- diskutera och reflektera kring sin professionsutveckling.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Minst betyget godkänd på VFU 1 i kursen Skola som system och idé samt VFU, 10 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Kompletterande pedagogisk utbildning ämneslärare, 60hp (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 100%
- Studieort: Karlstad