Bedömning, betygsättning, specialpedagogik och VFU - GS
15.0 HPDelkurs 1: Bedömning, betygsättning och specialpedagogik 7,5hp
Under delkursen behandlas:
- bedömning och utvärdering som ges en praktisk inriktning där t ex provkonstruktion, formulerandet av lärandefrämjande kunskapsmål ingår som kursmoment.
- nationella bedömningsstöd som exempelvis Skolverkets provbank och de nationella proven.
- ställningstaganden läraren behöver göra i valet av bedömningsformer.
- problematiserande övningar i hur olika bedömningsunderlag kan vägas samman vid betygsättning.
- bedömningens roll som en del i uppföljning av skolans måluppfyllelse.
- lokala, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning.
- genomgång av begreppen likvärdighet, reliabilitet och validitet, samt samband mellan dem
- bedömning ur specialpedagogiska perspektiv och koppling till olika pedagogiska konsekvenser för utveckling och lärande.
- aspekter kring klass, genus och etnicitet problematiseras i relation till bedömning
- möjligheter och problem med digitalisering i relation till bedömning.
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande
- bedömning ur specialpedagogiska perspektiv
Delkurs 2: VFU, 7,5 hp
Under delkursen får studenten:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera, leda och utvärdera undervisning som omfattar en längre period och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra,
- dokumentera, bedöma och/eller betygssätta elevernas kunskap i relation till verksamhetens mål,
- använda digitala lärresurser i skolan.
Under delkursen behandlas:
- bedömning och utvärdering som ges en praktisk inriktning där t ex provkonstruktion, formulerandet av lärandefrämjande kunskapsmål ingår som kursmoment.
- nationella bedömningsstöd som exempelvis Skolverkets provbank och de nationella proven.
- ställningstaganden läraren behöver göra i valet av bedömningsformer.
- problematiserande övningar i hur olika bedömningsunderlag kan vägas samman vid betygsättning.
- bedömningens roll som en del i uppföljning av skolans måluppfyllelse.
- lokala, nationella och internationella kunskapsmätningar och dess relation till uppföljning och bedömning.
- genomgång av begreppen likvärdighet, reliabilitet och validitet, samt samband mellan dem
- bedömning ur specialpedagogiska perspektiv och koppling till olika pedagogiska konsekvenser för utveckling och lärande.
- aspekter kring klass, genus och etnicitet problematiseras i relation till bedömning
- möjligheter och problem med digitalisering i relation till bedömning.
- inkludering och likvärdighet i skola och undervisning,
- olika funktionsnedsättningar och hur olika pedagogiska sammanhang kan påverka förutsättningar för lärande
- bedömning ur specialpedagogiska perspektiv
Delkurs 2: VFU, 7,5 hp
Under delkursen får studenten:
- tolka och tillämpa centrala styrdokument,
- praktiskt tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier med beaktande av elevers kunskaper, förmågor och behov,
- planera, leda och utvärdera undervisning som omfattar en längre period och under denna verka inom hela sitt framtida uppdrag i skolan,
- praktiskt hantera specialpedagogiska behov, i samverkan med andra,
- dokumentera, bedöma och/eller betygssätta elevernas kunskap i relation till verksamhetens mål,
- använda digitala lärresurser i skolan.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är godkänd inom allmänt utbildningsområde 1 - 60 hp, samt är godkänd inom en inriktning (för lärarexamen 210 hp respektive två inriktningar för lärarexamen 270 - 330 hp) eller motsvarande.
Kurskod:
LPAGS5
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.