Bedömning som pedagogiskt redskap
7.5 HPKursens utgångspunkt är att bedömning och återkoppling utgör en central grund för elevens lärande. Kursen tar upp hur olika former av bedömning motsvarar olika syften. Vidare behandlar kursen hur bedömning bör bli en integrerad del av lärarens undervisning och vad det innebär ur lärandeteoretiska och didaktiska perspektiv.
Bedömning ges en teoretisk och praktisk inriktning där studenten får använda sina kunskaper i uppgiftskonstruktion, men också dokumentation och kommunikation av elevers lärande och i förekommande fall betygssättning. Kursen behandlar också vilka ställningstaganden läraren behöver göra i val av bedömningsform.
Aspekter kring klass, genus och interkulturalitet problematiseras i relation till bedömning.
Kursen behandlar bedömningens roll som en del i skolans måluppfyllelse, och relaterar det svenska bedömnings- och betygssystemet till såväl en internationell som en historisk kontext.
Bedömning ges en teoretisk och praktisk inriktning där studenten får använda sina kunskaper i uppgiftskonstruktion, men också dokumentation och kommunikation av elevers lärande och i förekommande fall betygssättning. Kursen behandlar också vilka ställningstaganden läraren behöver göra i val av bedömningsform.
Aspekter kring klass, genus och interkulturalitet problematiseras i relation till bedömning.
Kursen behandlar bedömningens roll som en del i skolans måluppfyllelse, och relaterar det svenska bedömnings- och betygssystemet till såväl en internationell som en historisk kontext.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Grundlärare förskoleklass och årskurs 1-3: Minst betyget godkänd på Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 30 hp, Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 II 15 hp samt minst betyget godkänt på ytterligare 60 hp ämnesstudier från Kreativ matematik för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 30hp, Engelska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15hp och Samhällsorienterande ämnen för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15 hp respektive 7,5 hp och Naturvetenskap och teknik F-3 22,5 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Grundlärare årskurs 4-6: Minst betyget godkänt på Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 30 hp samt Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 II 15hp. Utöver detta minst betyget godkänt på ytterligare 60 hp ämnesstudier från termin 3-5. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 4)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 4)
- Grundlärarprogrammet: Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (läses år 4)
Mer information
Choose occasion
Campus (Karlstad), 100%
Fler val
- Start Hösttermin 2025
- Studieform Campus (Karlstad)
- Språk Svenska
- Kurskod LPAG20
- Anmälningskod KAU-46112
- Studietakt 100% (Dag)
- Studieperiod vecka 36–40
- Schema Visa
- Välkomstinfo Visa
- Litteraturlista Visa