Bedömning som pedagogiskt redskap
7.5 HPKursens utgångspunkt är att bedömning och återkoppling utgör en central grund för elevens lärande. Kursen tar upp hur olika former av bedömning motsvarar olika syften. Vidare behandlar kursen hur bedömning bör bli en integrerad del av lärarens undervisning och vad det innebär ur lärandeteoretiska och didaktiska perspektiv.
Bedömning ges en teoretisk och praktisk inriktning där studenten får använda sina kunskaper i uppgiftskonstruktion, men också dokumentation och kommunikation av elevers lärande och i förekommande fall betygssättning. Kursen behandlar också vilka ställningstaganden läraren behöver göra i val av bedömningsform.
Aspekter kring klass, genus och interkulturalitet problematiseras i relation till bedömning.
Kursen behandlar bedömningens roll som en del i skolans måluppfyllelse, och relaterar det svenska bedömnings- och betygssystemet till såväl en internationell som en historisk kontext.
Bedömning ges en teoretisk och praktisk inriktning där studenten får använda sina kunskaper i uppgiftskonstruktion, men också dokumentation och kommunikation av elevers lärande och i förekommande fall betygssättning. Kursen behandlar också vilka ställningstaganden läraren behöver göra i val av bedömningsform.
Aspekter kring klass, genus och interkulturalitet problematiseras i relation till bedömning.
Kursen behandlar bedömningens roll som en del i skolans måluppfyllelse, och relaterar det svenska bedömnings- och betygssystemet till såväl en internationell som en historisk kontext.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Minst betyget godkänt på Lärarens didaktiska verktyg 6hp, Skola som system och idé - grundlärare 9hp samt Lärarens pedagogiska förhållningssätt - grundlärare 15hp.
Utöver detta krävs följande för inriktning förskoleklass och årskurs 1-3: Minst betyget godkänt på Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 30hp samt Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 II 15hp och minst betyget godkänt på ytterligare 45 hp ämnesstudier från Kreativ matematik för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 30hp, Engelska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15hp och Samhällsorienterande för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3 15hp respektive 7,5hp och Naturvetenskap och teknik F-3 22,5hp.
Utöver detta krävs följande för inriktning årskurs 4-6: Minst betyget godkänt Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 30hp samt Kreativ matematik för grundlärare i årskurs 4-6 II 15hp och minst betyget godkänd på ytterligare 45 hp ämnesstudier från Svenska för grundlärare i årskurs 4-6 30hp, Engelska för grundlärare i årskurs 4-6 30hp, Samhällsorienterande ämnen för grundlärare i årskurs 4-6 30hp, alt Naturvetenskap och teknik för grundlärare i årskurs 4-6 30hp, alt Bild för grundlärare i årskurs 4-6 30hp, alt Musik för grundlärare i årskurs 4-6 30hp.
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 4)
- Grundlärarprogrammet: Grundskolans årskurs 4-6 (läses år 4)
- Grundlärarprogrammet: Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (läses år 4)