SO för lärare åk 4-6, 30 hp (1-30). Ingår i lärarlyftet.
30.0 HPDelkurs 1:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Planering, genomförande och uppföljning av undervisning
-Kollegialt lärande
-Formativ undervisning
-Formativ bedömning
-Sociokulturell lärandeteori
-Kognitiv lärandeteori
-"Powerful knowledge" som läroplansprincip
-Ämnesdidaktik som urval och transformation
Delkurs 2:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Kunskap inom historia i form av olika perspektiv, begrepp, källor och metoder
-Hur genus framställs i historiebruk i samhället idag och förr
-Historieämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Historiedidaktiska perspektiv på och metoder för undervisning med stöd av läromedel
Delkurs 3:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Ämnesteori inom sociologi, ekonomi och politik utifrån aktör och struktur
-Samhällsmodeller för att beskriva samhällsstrukturer och förändringar
-Teori och modeller för att förstå och hantera frågor om integration och identitet inklusive teorier om flerspråkighet
-Samhällskunskapsämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Samhällskunskapsdidaktiska perspektiv på och metoder för undervisning med stöd av läromedel
Delkurs 4:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Ritualer, levnadsregler och heliga platser utifrån kristendom och de stora världsreligionerna
-Religiösa praktikers och livsåskådningars betydelse som kulturbärande element och hur de påverkar utvecklingen av värderingar och livsstil för individer och grupper i svenska samhället
-Religionskunskapsämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Religionskunskapsdidaktiska perspektiv på och metoder för undervisning med stöd av läromedel
Delkurs 5:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Centrala naturgivna och människoskapade processer som format jordytan och förändrat landskapet
-Olika livsmiljöer, befolkning och naturresurser i stad och land relaterade till varandra lokalt, regionalt och globalt
-Människans påverkan på nuvarande miljö och hur detta formar förutsättningar för frågan om klimatet
-Kartans uppbyggnad och hur den kan användas för att presentera geografiska data samt kunna använda enklare digitala verktyg kring detta
-Geografiämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Geografididaktiska perspektiv på och metoder för undervisningen med stöd av läromedel
Delkurs 6:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Planering, genomförande och uppföljning av ämnesintegrerad undervisning
-Kollegialt lärande
-Formativ undervisning
-Formativ och summativ bedömning
-Sociokulturell lärandeteori och kognitiv lärandeteori
-"Powerful knowledge" som läroplansprincip
-Ämnesdidaktik som urval och transformation i minst två SO-ämnen
-Inkluderande förhållningssätt
-Digitala verktyg
-Mikroundervisning
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Planering, genomförande och uppföljning av undervisning
-Kollegialt lärande
-Formativ undervisning
-Formativ bedömning
-Sociokulturell lärandeteori
-Kognitiv lärandeteori
-"Powerful knowledge" som läroplansprincip
-Ämnesdidaktik som urval och transformation
Delkurs 2:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Kunskap inom historia i form av olika perspektiv, begrepp, källor och metoder
-Hur genus framställs i historiebruk i samhället idag och förr
-Historieämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Historiedidaktiska perspektiv på och metoder för undervisning med stöd av läromedel
Delkurs 3:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Ämnesteori inom sociologi, ekonomi och politik utifrån aktör och struktur
-Samhällsmodeller för att beskriva samhällsstrukturer och förändringar
-Teori och modeller för att förstå och hantera frågor om integration och identitet inklusive teorier om flerspråkighet
-Samhällskunskapsämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Samhällskunskapsdidaktiska perspektiv på och metoder för undervisning med stöd av läromedel
Delkurs 4:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Ritualer, levnadsregler och heliga platser utifrån kristendom och de stora världsreligionerna
-Religiösa praktikers och livsåskådningars betydelse som kulturbärande element och hur de påverkar utvecklingen av värderingar och livsstil för individer och grupper i svenska samhället
-Religionskunskapsämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Religionskunskapsdidaktiska perspektiv på och metoder för undervisning med stöd av läromedel
Delkurs 5:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Centrala naturgivna och människoskapade processer som format jordytan och förändrat landskapet
-Olika livsmiljöer, befolkning och naturresurser i stad och land relaterade till varandra lokalt, regionalt och globalt
-Människans påverkan på nuvarande miljö och hur detta formar förutsättningar för frågan om klimatet
-Kartans uppbyggnad och hur den kan användas för att presentera geografiska data samt kunna använda enklare digitala verktyg kring detta
-Geografiämnets uppdrag enligt kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav
-Geografididaktiska perspektiv på och metoder för undervisningen med stöd av läromedel
Delkurs 6:
I delkursen behandlas följande innehåll:
-Planering, genomförande och uppföljning av ämnesintegrerad undervisning
-Kollegialt lärande
-Formativ undervisning
-Formativ och summativ bedömning
-Sociokulturell lärandeteori och kognitiv lärandeteori
-"Powerful knowledge" som läroplansprincip
-Ämnesdidaktik som urval och transformation i minst två SO-ämnen
-Inkluderande förhållningssätt
-Digitala verktyg
-Mikroundervisning
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses av sin arbetsgivare att följa utbildningen.
Kurskod:
LLGU71
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.