Svenska som andraspråk för lärare i åk 4-6 15 högskolepoäng (1-15). Ingår i Lärarlyftet.
15.0 HPDelkurs 1: Det interkulturella klassrummet 4 hp
Delkursen belyser pedagogiskt ledarskap i det interkulturella klassrummet. Genom delkursen synliggörs och diskuteras hur språkliga och kulturella mönster och hierarkier i samhälle och skola påverkar elevers villkor för lärande samt innebörden av att inta ett interkulturellt förhållningssätt som lärare. Genusperspektiv på interkulturella klassrum uppmärksammas också. I delkursen behandlas även organisation av mottagande och utbildning för nyanlända och flerspråkiga elever med utgångspunkt i deltagarnas egen verksamhet och utifrån ett inkluderande perspektiv. Betydelsen av samverkan mellan skola och hem uppmärksammas också. Skolämnet svenska som andraspråk introduceras i relation till det ordinarie svenskämnet, och olika organisationsmodeller för undervisning i svenska som andraspråk belyses och diskuteras. Deltagarna får också tillsammans reflektera över hur elevernas flerspråkighet kan användas som resurs i lärandet med utgångspunkt i både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv, och med koppling till deltagarnas undervisningspraktik.
Delkurs 2: Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv 4 hp
I delkursen studeras svenska språket i ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv. Tyngdpunkten läggs på sådana moment som är utmanande för inlärare av svenska som andraspråk. Inlärarspråk belyses utifrån olika teorier i syfte att ge deltagaren en förståelse för andraspråkselevers språkutveckling. Deltagarna analyserar andraspråksinlärares språkproduktion och genomför grammatiska och fonologiska övningar i olika former, både individuellt och i grupp.
Delkurs 3: Andraspråksinlärning, arbetsformer och bedömning 3,5 hp
Delkursen belyser sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling utifrån både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv. Delkursen behandlar den språkliga interaktionens och elevdelaktighetens betydelse för andraspråksutveckling. I detta sammanhang får deltagarna reflektera över den egna undervisningspraktiken. Bedömning och formativ återkoppling som grund för elevens fortsatta språkutveckling och lärande behandlas också, och deltagaren får bekanta sig med olika former av bedömningsstöd för att bedöma ett andraspråk i utveckling, bland annat genom grupplaboration. I detta sammanhang uppmärksammas betygsättning i relation till andraspråksdrag utifrån styrdokument och stödmaterial. Grammatikens roll i det flerspråkiga klassrummet betonas och olika didaktiska val diskuteras med utgångspunkt i deltagarnas verksamhet. Teorier om läs- och skrivinlärning ur ett andraspråksperspektiv introduceras. Strategier för grundläggande och fortsatt skrivutveckling på ett andraspråk uppmärksammas, bland annat genom multimodala textaktiviteter samt skrivrelaterade aktiviteter för olika typer av texter. I detta sammanhang får deltagarna planera för, genomföra och tillsammans reflektera över aktiviteter för att stötta skrivande.
Delkurs 4: Läsning i ett andraspråksperspektiv 3,5 hp
Delkursen belyser läsning ur ett andraspråksperspektiv. I delkursen uppmärksammas sådant som kan vara särskilt utmanade för elever som ska utveckla sin läsning på ett andraspråk och vad det innebär för undervisningen. I delkursen presenteras och tillämpas olika arbetsformer och läsrelaterade aktiviteter som kan stötta grundäggande läsinlärning och fortsatt läsutveckling på ett andraspråk. Betydelsen av textsamtal uppmärksammas. Identifiering av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever belyses och diskuteras också.
Delkursen belyser pedagogiskt ledarskap i det interkulturella klassrummet. Genom delkursen synliggörs och diskuteras hur språkliga och kulturella mönster och hierarkier i samhälle och skola påverkar elevers villkor för lärande samt innebörden av att inta ett interkulturellt förhållningssätt som lärare. Genusperspektiv på interkulturella klassrum uppmärksammas också. I delkursen behandlas även organisation av mottagande och utbildning för nyanlända och flerspråkiga elever med utgångspunkt i deltagarnas egen verksamhet och utifrån ett inkluderande perspektiv. Betydelsen av samverkan mellan skola och hem uppmärksammas också. Skolämnet svenska som andraspråk introduceras i relation till det ordinarie svenskämnet, och olika organisationsmodeller för undervisning i svenska som andraspråk belyses och diskuteras. Deltagarna får också tillsammans reflektera över hur elevernas flerspråkighet kan användas som resurs i lärandet med utgångspunkt i både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv, och med koppling till deltagarnas undervisningspraktik.
Delkurs 2: Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv 4 hp
I delkursen studeras svenska språket i ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv. Tyngdpunkten läggs på sådana moment som är utmanande för inlärare av svenska som andraspråk. Inlärarspråk belyses utifrån olika teorier i syfte att ge deltagaren en förståelse för andraspråkselevers språkutveckling. Deltagarna analyserar andraspråksinlärares språkproduktion och genomför grammatiska och fonologiska övningar i olika former, både individuellt och i grupp.
Delkurs 3: Andraspråksinlärning, arbetsformer och bedömning 3,5 hp
Delkursen belyser sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling utifrån både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv. Delkursen behandlar den språkliga interaktionens och elevdelaktighetens betydelse för andraspråksutveckling. I detta sammanhang får deltagarna reflektera över den egna undervisningspraktiken. Bedömning och formativ återkoppling som grund för elevens fortsatta språkutveckling och lärande behandlas också, och deltagaren får bekanta sig med olika former av bedömningsstöd för att bedöma ett andraspråk i utveckling, bland annat genom grupplaboration. I detta sammanhang uppmärksammas betygsättning i relation till andraspråksdrag utifrån styrdokument och stödmaterial. Grammatikens roll i det flerspråkiga klassrummet betonas och olika didaktiska val diskuteras med utgångspunkt i deltagarnas verksamhet. Teorier om läs- och skrivinlärning ur ett andraspråksperspektiv introduceras. Strategier för grundläggande och fortsatt skrivutveckling på ett andraspråk uppmärksammas, bland annat genom multimodala textaktiviteter samt skrivrelaterade aktiviteter för olika typer av texter. I detta sammanhang får deltagarna planera för, genomföra och tillsammans reflektera över aktiviteter för att stötta skrivande.
Delkurs 4: Läsning i ett andraspråksperspektiv 3,5 hp
Delkursen belyser läsning ur ett andraspråksperspektiv. I delkursen uppmärksammas sådant som kan vara särskilt utmanade för elever som ska utveckla sin läsning på ett andraspråk och vad det innebär för undervisningen. I delkursen presenteras och tillämpas olika arbetsformer och läsrelaterade aktiviteter som kan stötta grundäggande läsinlärning och fortsatt läsutveckling på ett andraspråk. Betydelsen av textsamtal uppmärksammas. Identifiering av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever belyses och diskuteras också.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
LLGA66
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.