Svenska som andraspråk för lärare i åk 1-3 30 högskolepoäng (1-30). Ingår i Lärarlyftet.
30.0 HP1. Det interkulturella klassrummet 7.5 hp
Delkursen syftar till att deltagarna ska utveckla sitt pedagogiska ledarskap i det interkulturella klassrummet. Genom kursen synliggörs och diskuteras hur språkliga och kulturella mönster samt könstillhörighet, värderingar och hierarkier i samhälle och skola påverkar elevers villkor för lärande samt innebörden av att inta ett interkulturellt förhållningssätt som lärare. Migrationsprocessen och flyktingskap behandlas ur ett barnperspektiv. Inom kursens ram läser deltagaren en skönlitterär bok som belyser aspekter av migration och kulturmöten. I delkursen behandlas också organisation av mottagande och utbildning för nyanlända och flerspråkiga elever, med utgångspunkt i deltagarnas egen verksamhet och utifrån ett inkluderande förhållningssätt. Skolämnet svenska som andraspråk introduceras i relation till det ordinarie svenskämnet, och olika organisationsmodeller för undervisning i svenska som andraspråk belyses och diskuteras. Betydelsen av att bygga tillitsfulla relationer till elever och vårdnadshavare uppmärksammas genom att deltagarna får analysera och värdera samarbetet med hemmet i den egna verksamheten. Deltagarna får också reflektera över hur elevernas flerspråkighet kan användas som resurs i lärandet med utgångspunkt i både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv. I detta sammanhang uppmärksammas hur skolämnet modersmål samt studiehandledning på modersmålet kan bidra till elevernas språk- och kunskapsutveckling.
2. Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv 7.5 hp
I delkursen ges en introduktion till svenska språkets struktur som studeras i ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv. Kursen ger på så vis deltagaren det metaspråk som är centralt i arbetet med barns språk-, läs- och skrivutveckling och språkliga medvetenhet. Tyngdpunkten läggs på sådana moment som är problematiska för inlärare av svenska som andraspråk. Inlärarspråk belyses utifrån olika teorier i syfte att ge deltagarna en förståelse för andraspråkselevers språkutveckling. Deltagaren analyserar andraspråksinlärares språkproduktion och genomför grammatiska och fonologiska övningar i olika former. Grammatikens roll i det flerspråkiga klassrummet betonas och olika didaktiska val med utgångspunkt i deltagarnas verksamhet diskuteras.
3. Andraspråksinlärning, arbetsformer och bedömning 7.5 hp
Delkursen syftar till att deltagarna utvecklar sin förståelse för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och sin förmåga att tillämpa dessa i den egna klassrumspraktiken. Utvecklingen av vardagsspråk och skolspråk hos andraspråkselever uppmärksammas, liksom sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling. Ord- och begreppsutveckling på ett andraspråk studeras och deltagarna får reflektera över vad lärare behöver ta hänsyn till för att få till stånd en effektiv ordundervisning. Vidare behandlar delkursen teorier om den språkliga interaktionens och elevdelaktighetens betydelse för andraspråksutveckling samt formativa arbetssätts stöttande potential för andraspråkselevers lärande. Betydelsen av att läraren intar ett inkluderande förhållningssätt i undervisningen lyfts fram. I detta sammanhang får deltagarna reflektera över den egna praktiken i klassrummet. Digitala resurser i undervisningen belyses också utifrån ett språkutvecklande perspektiv. Här ingår att deltagarna ska planera, genomföra och utvärdera ett språk- och kunskapsutvecklande undervisningsmoment med utgångspunkt i kursplanen för svenska som andraspråk och utifrån ämnesdidaktiska perspektiv. Bedömning och återkoppling som grund för elevens fortsatta språkutveckling och lärande behandlas också, och deltagarna får träna på att använda och värdera olika former av bedömningsstöd för att bedöma ett andraspråk i utveckling. Kollegialt lärande ingår i form av seminarier där deltagarnas egen praktik synliggörs och omprövas.
4. Litteracitet i ett andraspråksperspektiv 7.5 hp
Delkursen belyser litteracitet ur ett andraspråksperspektiv. Teorier om läs- och skrivinlärning ur ett andraspråksperspektiv behandlas och strategier för både grundläggande och fortsatt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk introduceras. Delkursen orienterar således om olika arbetsformer som kan stimulera språk- och läsutvecklingen på ett andraspråk, bland annat genom multimodala textaktiviteter samt lässtrategier, och deltagarna får reflektera över hur dessa kan omsättas i yrkespraktiken. Identifiering av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever belyses och diskuteras också. I kursen ges även en orientering om skönlitteraturens möjliga roll för språkutveckling och som förmedlare av kulturella referensramar, normer och värderingar. Därtill uppmärksammas hur förförståelse och kulturella referensramar påverkar förståelse för och tolkning av skönlitteratur genom att deltagarna läser och analyserar barnlitteratur. Olika sätt att bearbeta skönlitterära texter behandlas också. Även läsläror analyseras och diskuteras för att träna den egna förmågan att kritiskt granska läromedel ur ett andraspråksperspektiv.
Delkursen syftar till att deltagarna ska utveckla sitt pedagogiska ledarskap i det interkulturella klassrummet. Genom kursen synliggörs och diskuteras hur språkliga och kulturella mönster samt könstillhörighet, värderingar och hierarkier i samhälle och skola påverkar elevers villkor för lärande samt innebörden av att inta ett interkulturellt förhållningssätt som lärare. Migrationsprocessen och flyktingskap behandlas ur ett barnperspektiv. Inom kursens ram läser deltagaren en skönlitterär bok som belyser aspekter av migration och kulturmöten. I delkursen behandlas också organisation av mottagande och utbildning för nyanlända och flerspråkiga elever, med utgångspunkt i deltagarnas egen verksamhet och utifrån ett inkluderande förhållningssätt. Skolämnet svenska som andraspråk introduceras i relation till det ordinarie svenskämnet, och olika organisationsmodeller för undervisning i svenska som andraspråk belyses och diskuteras. Betydelsen av att bygga tillitsfulla relationer till elever och vårdnadshavare uppmärksammas genom att deltagarna får analysera och värdera samarbetet med hemmet i den egna verksamheten. Deltagarna får också reflektera över hur elevernas flerspråkighet kan användas som resurs i lärandet med utgångspunkt i både ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv. I detta sammanhang uppmärksammas hur skolämnet modersmål samt studiehandledning på modersmålet kan bidra till elevernas språk- och kunskapsutveckling.
2. Svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv 7.5 hp
I delkursen ges en introduktion till svenska språkets struktur som studeras i ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv. Kursen ger på så vis deltagaren det metaspråk som är centralt i arbetet med barns språk-, läs- och skrivutveckling och språkliga medvetenhet. Tyngdpunkten läggs på sådana moment som är problematiska för inlärare av svenska som andraspråk. Inlärarspråk belyses utifrån olika teorier i syfte att ge deltagarna en förståelse för andraspråkselevers språkutveckling. Deltagaren analyserar andraspråksinlärares språkproduktion och genomför grammatiska och fonologiska övningar i olika former. Grammatikens roll i det flerspråkiga klassrummet betonas och olika didaktiska val med utgångspunkt i deltagarnas verksamhet diskuteras.
3. Andraspråksinlärning, arbetsformer och bedömning 7.5 hp
Delkursen syftar till att deltagarna utvecklar sin förståelse för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och sin förmåga att tillämpa dessa i den egna klassrumspraktiken. Utvecklingen av vardagsspråk och skolspråk hos andraspråkselever uppmärksammas, liksom sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling. Ord- och begreppsutveckling på ett andraspråk studeras och deltagarna får reflektera över vad lärare behöver ta hänsyn till för att få till stånd en effektiv ordundervisning. Vidare behandlar delkursen teorier om den språkliga interaktionens och elevdelaktighetens betydelse för andraspråksutveckling samt formativa arbetssätts stöttande potential för andraspråkselevers lärande. Betydelsen av att läraren intar ett inkluderande förhållningssätt i undervisningen lyfts fram. I detta sammanhang får deltagarna reflektera över den egna praktiken i klassrummet. Digitala resurser i undervisningen belyses också utifrån ett språkutvecklande perspektiv. Här ingår att deltagarna ska planera, genomföra och utvärdera ett språk- och kunskapsutvecklande undervisningsmoment med utgångspunkt i kursplanen för svenska som andraspråk och utifrån ämnesdidaktiska perspektiv. Bedömning och återkoppling som grund för elevens fortsatta språkutveckling och lärande behandlas också, och deltagarna får träna på att använda och värdera olika former av bedömningsstöd för att bedöma ett andraspråk i utveckling. Kollegialt lärande ingår i form av seminarier där deltagarnas egen praktik synliggörs och omprövas.
4. Litteracitet i ett andraspråksperspektiv 7.5 hp
Delkursen belyser litteracitet ur ett andraspråksperspektiv. Teorier om läs- och skrivinlärning ur ett andraspråksperspektiv behandlas och strategier för både grundläggande och fortsatt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk introduceras. Delkursen orienterar således om olika arbetsformer som kan stimulera språk- och läsutvecklingen på ett andraspråk, bland annat genom multimodala textaktiviteter samt lässtrategier, och deltagarna får reflektera över hur dessa kan omsättas i yrkespraktiken. Identifiering av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever belyses och diskuteras också. I kursen ges även en orientering om skönlitteraturens möjliga roll för språkutveckling och som förmedlare av kulturella referensramar, normer och värderingar. Därtill uppmärksammas hur förförståelse och kulturella referensramar påverkar förståelse för och tolkning av skönlitteratur genom att deltagarna läser och analyserar barnlitteratur. Olika sätt att bearbeta skönlitterära texter behandlas också. Även läsläror analyseras och diskuteras för att träna den egna förmågan att kritiskt granska läromedel ur ett andraspråksperspektiv.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Anställd som lärare med en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 1-3 utan att vara ämnesbehörig.
Kurskod:
LLGA64
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.