Geografi för lärare åk 7-9, 15 hp (31-45). Ingår i Lärarlyftet.
15.0 HPDelkurs 1: Geografilärarens didaktiska perspektiv och verktyg 5 hp
Delkursen läses som en strimma och innehåller tre moment. Moment 1 inleder kursen. Moment 2 och 3 är integrerade med delkurs 2 och 3.
Moment 1: Geografilärarens kunskapstraditioner och grunder för bedömning i ämnet
Momentet skall ge geografiläraren en uppdaterad överblick över den ämnesdidaktiska kun-skapstraditionen i geografiämnet. Här tas den aktuella skolgeografins utformning och dess förhållande till geografins vetenskapliga perspektiv och innehållet i dagens kursplaner upp. I momentet ingår också en problematisering av geografisk kunskap i förhållande till såväl undervisning och lärande som barn och ungas geografier. Momentet syftar också till att ge geografiläraren goda och för yrket relevanta kunskaper i frågor som berör bedömning av kunskap och betygsättning i geografiämnet.
Moment 2: Att tematisera världen
Momentet behandlar för lärare relevant kunskap om hur olika modeller och perspektiv kan användas för att tematisera världen. I detta ingår traditionella regionalgeografiska modeller och perspektiv men också relationella former av tematiseringar av rum och landskap efter parametrar som exempelvis miljöresursutnyttjande, hälsa, handel, sociala flöden och naturförutsättningar. Genom tillämpningar problematiseras olika sätt att tematisera geografiska data, t.ex. exemplarisk metod kontra komparation, diagram och kartor, tidsgeografisk analys samt jämförande bildanalys.
Moment 3: GIS och IKT som didaktiska verktyg
Momentet skall utveckla studentens förmåga att använda digitala hjälpmedel i en undervisningssituation. Här ingår att lära sig hantera Google Earth och att med hjälp av Google Earth och Google Maps skapa egna kartor samt att träna samarbete via kartan. Vidare att lära sig använda GPS-tekniken i en lärarsituation med enkla GPS-mottagare. Övningar genomförs i att hantera geografisk information från organisationer och myndigheter, som idag finns tillgänglig på www och som är fritt att använda, t.ex. gapminder och worldmapper. I momentet ingår också att lära sig använda GIS-program som finns tillgängliga via www och som är lätta att använda.
Delkurs 2: Landskap - lokalt och globalt, 5 hp
Kursen behandlar exempel på landskap, naturresurser och miljöförändringar genom ett antal fallstudier som belyser människans samspel med naturen utifrån ett problembaserat perspektiv. Skilda förutsättningar för människan i olika delar av världen fokuseras med syfte att analysera samspel mellan natur och samhälle från lokal till global skala, varvid bl.a. kontraster mellan rika och fattiga länder studeras. Till de aspekter som berörs hör naturgivna förutsättningar, befolkningsfrågor, resursutnyttjande och intressekonflikter, livsmedelsförsörjning, landskapsförändringar och urbanisering. Det svenska landskapets utveckling genom naturliga processer och människans markutnyttjande, samt hur vi tolkar och beskriver det, studeras som en kontrast till landskap i andra klimatområden. Delar av studierna genomförs i form av en exkursion med praktiska fältövningar.
Delkurs 3: Hållbar utveckling, miljö och planering, 5 hp
Delkursen tar upp grundläggande förutsättningar kring centrala miljöproblem och deras samhälleliga konsekvenser och lösningar. Olika förhållningssätt till hållbar utveckling diskuteras i ett geografiskt perspektiv. Vidare skall kursen behandla grunder i samhällsplanering, och utifrån svenska exempel visa på tillämpningar i praktiken. Detta kopplas i kursen till användandet av GIS. Miljöfrågornas tillämpning i skolmiljön undersöks, och här lyfts särskilt barns och ungdomars perspektiv och delaktighet fram.
Delkursen läses som en strimma och innehåller tre moment. Moment 1 inleder kursen. Moment 2 och 3 är integrerade med delkurs 2 och 3.
Moment 1: Geografilärarens kunskapstraditioner och grunder för bedömning i ämnet
Momentet skall ge geografiläraren en uppdaterad överblick över den ämnesdidaktiska kun-skapstraditionen i geografiämnet. Här tas den aktuella skolgeografins utformning och dess förhållande till geografins vetenskapliga perspektiv och innehållet i dagens kursplaner upp. I momentet ingår också en problematisering av geografisk kunskap i förhållande till såväl undervisning och lärande som barn och ungas geografier. Momentet syftar också till att ge geografiläraren goda och för yrket relevanta kunskaper i frågor som berör bedömning av kunskap och betygsättning i geografiämnet.
Moment 2: Att tematisera världen
Momentet behandlar för lärare relevant kunskap om hur olika modeller och perspektiv kan användas för att tematisera världen. I detta ingår traditionella regionalgeografiska modeller och perspektiv men också relationella former av tematiseringar av rum och landskap efter parametrar som exempelvis miljöresursutnyttjande, hälsa, handel, sociala flöden och naturförutsättningar. Genom tillämpningar problematiseras olika sätt att tematisera geografiska data, t.ex. exemplarisk metod kontra komparation, diagram och kartor, tidsgeografisk analys samt jämförande bildanalys.
Moment 3: GIS och IKT som didaktiska verktyg
Momentet skall utveckla studentens förmåga att använda digitala hjälpmedel i en undervisningssituation. Här ingår att lära sig hantera Google Earth och att med hjälp av Google Earth och Google Maps skapa egna kartor samt att träna samarbete via kartan. Vidare att lära sig använda GPS-tekniken i en lärarsituation med enkla GPS-mottagare. Övningar genomförs i att hantera geografisk information från organisationer och myndigheter, som idag finns tillgänglig på www och som är fritt att använda, t.ex. gapminder och worldmapper. I momentet ingår också att lära sig använda GIS-program som finns tillgängliga via www och som är lätta att använda.
Delkurs 2: Landskap - lokalt och globalt, 5 hp
Kursen behandlar exempel på landskap, naturresurser och miljöförändringar genom ett antal fallstudier som belyser människans samspel med naturen utifrån ett problembaserat perspektiv. Skilda förutsättningar för människan i olika delar av världen fokuseras med syfte att analysera samspel mellan natur och samhälle från lokal till global skala, varvid bl.a. kontraster mellan rika och fattiga länder studeras. Till de aspekter som berörs hör naturgivna förutsättningar, befolkningsfrågor, resursutnyttjande och intressekonflikter, livsmedelsförsörjning, landskapsförändringar och urbanisering. Det svenska landskapets utveckling genom naturliga processer och människans markutnyttjande, samt hur vi tolkar och beskriver det, studeras som en kontrast till landskap i andra klimatområden. Delar av studierna genomförs i form av en exkursion med praktiska fältövningar.
Delkurs 3: Hållbar utveckling, miljö och planering, 5 hp
Delkursen tar upp grundläggande förutsättningar kring centrala miljöproblem och deras samhälleliga konsekvenser och lösningar. Olika förhållningssätt till hållbar utveckling diskuteras i ett geografiskt perspektiv. Vidare skall kursen behandla grunder i samhällsplanering, och utifrån svenska exempel visa på tillämpningar i praktiken. Detta kopplas i kursen till användandet av GIS. Miljöfrågornas tillämpning i skolmiljön undersöks, och här lyfts särskilt barns och ungdomars perspektiv och delaktighet fram.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Lärarexamen, samt 1-30 hp inom geografi eller motsvarande.
Kurskod:
LLGA34
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.