Lärande och undervisning i anpassade skolan Del II, 15hp (1-15). Ingår i Lärarlyftet
15.0 HPI kursen behandlas
- granskning av modeller och strategier för undervisning och kunskapsbedömning,
- speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner i frågor som rör kunskapsutveckling hos elever i anpassade skolan,
- pedagogisk utredning och utformning av stöd,
- samverkan som verktyg för inkludering och skolutveckling,
- förebyggande arbete och utvecklingsarbete,
- elevers rättigheter och inflytande,
- intervju och observation som metod samt
- fältstudier.
- granskning av modeller och strategier för undervisning och kunskapsbedömning,
- speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner i frågor som rör kunskapsutveckling hos elever i anpassade skolan,
- pedagogisk utredning och utformning av stöd,
- samverkan som verktyg för inkludering och skolutveckling,
- förebyggande arbete och utvecklingsarbete,
- elevers rättigheter och inflytande,
- intervju och observation som metod samt
- fältstudier.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Behörig är den som har antagits till Lärarlyftet - Speciallärarutbildning med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning (LASUL - IFLL), med kurserna Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde, 15 hp, och Specialpedagogisk praktik, 15 hp, godkända samt minst 4 hp på kursen Lärande och undervisning i anpassade skolan Del 1. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
LLAUF2
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.