Pedagogik och lärande i fritidshem I
22.5 HPDelkurs 1
- Perspektiv på barn, barndom och fritid
- Elevers olika livs- och uppväxtvillkor
- Perspektiv på elevers emotionella, fysiska, intellektuella och sociala lärande och utveckling
Delkurs 2
- Identitetsskapande, grupprocesser och kamratrelationer
- Estetiska uttrycksformer, såsom bild, dans, drama och musik. Introduktion till hur estetiska lärprocesser kan tillämpas i fritidshemmets praktik
- Förebyggande arbete mot mobbning och kränkning
- Elevers delaktighet och inflytande
Delkurs 3
- Praktisk tillämpning av didaktiska teorier, bland annat ned stöd av digitala lärresurser
- Tillämpning av centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering
- Lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt
- Det specialpedagogiska och elevvårdande arbetet
- Perspektiv på barn, barndom och fritid
- Elevers olika livs- och uppväxtvillkor
- Perspektiv på elevers emotionella, fysiska, intellektuella och sociala lärande och utveckling
Delkurs 2
- Identitetsskapande, grupprocesser och kamratrelationer
- Estetiska uttrycksformer, såsom bild, dans, drama och musik. Introduktion till hur estetiska lärprocesser kan tillämpas i fritidshemmets praktik
- Förebyggande arbete mot mobbning och kränkning
- Elevers delaktighet och inflytande
Delkurs 3
- Praktisk tillämpning av didaktiska teorier, bland annat ned stöd av digitala lärresurser
- Tillämpning av centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering
- Lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt
- Det specialpedagogiska och elevvårdande arbetet
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på Lärarens didaktiska verktyg - grundlärare i fritidshem, 6hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Grundlärarprogrammet inriktning Fritidshem (läses år 1)