Skola som system och idé - grundlärare i fritidshem
9.0 HP- Läroplansteori introduceras, problematiseras och kopplas till skolans organisation och lärarens vardag i skola och fritidshem.
- Olika nivåer av den politiska styrningen av skolan och fritidshemmet behandlas och sätts i ett samtida, historiskt och internationellt perspektiv.
- Betyg och bedömning introduceras, belyses och problematiseras ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
- Skolans värdegrund så som den formuleras i läroplanen analyseras.
- Inom ramen för utbildning om skolans värdegrund introduceras normkritik samt genusvetenskapliga perspektiv.
- Hållbarhetsbegreppet såsom det formuleras i skolans styrdokument belyses och problematiseras.
- Olika nivåer av den politiska styrningen av skolan och fritidshemmet behandlas och sätts i ett samtida, historiskt och internationellt perspektiv.
- Betyg och bedömning introduceras, belyses och problematiseras ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
- Skolans värdegrund så som den formuleras i läroplanen analyseras.
- Inom ramen för utbildning om skolans värdegrund introduceras normkritik samt genusvetenskapliga perspektiv.
- Hållbarhetsbegreppet såsom det formuleras i skolans styrdokument belyses och problematiseras.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.
Kursen ingår i följande program
- Grundlärarprogrammet inriktning Fritidshem (läses år 1)