Idéhistoria II: Idéhistoriens teori- och metodtraditioner
7.5 HPSyftet med kursen är att ge en orientering om idéhistoriens egenart och samtidigt ge studenterna metodologiska verktyg för att läsa och tolka idéhistoriska texter, som underlag för deras förestående uppsatsarbete. Kursen har två huvudteman. Det första gäller idéhistoriens speciella förutsättningar, dess traditionella identitet och nyare tillämpningar, olika synsätt på ämnets tillkomst och utveckling samt teoretiska problem förknippade med idéhistorisk forskning. Det andra temat utgörs dels av en genomgång av några aktuella tolkningsteorier, dels en översikt av insamlings- och analysmetoder inom idéhistorieämnet, inklusive en orientering i källkritik, informationssökning och hantering av arkivmaterial.
Undervisningen består dels av föreläsningar, vilka i översiktlig form presenterar kursens väsentliga innehåll, dels av återkommande obligatoriska seminarier, där studenterna diskuterar kursinnehållet och sina problemställningar i ljuset av kurslitteraturen och redovisar sin förståelse muntligt och skriftligt.
Undervisningen består dels av föreläsningar, vilka i översiktlig form presenterar kursens väsentliga innehåll, dels av återkommande obligatoriska seminarier, där studenterna diskuterar kursinnehållet och sina problemställningar i ljuset av kurslitteraturen och redovisar sin förståelse muntligt och skriftligt.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Idéhistoria 30 hp (G1N) varav 15 hp ska vara avklarade/godkända. Motsvarandebedömning kan göras.