Kognitionsvetenskapliga perspektiv på ämnesundervisning för årskurs 4-6
7.5 HPCCentralt för kursen är att deltagarna ska koppla teorier och vetenskapliga resultat från de kognitionsvetenskapliga fälten till en klassrumsnära praktik för att stärka deltagarnas ämnesdidaktiska kompetens hos deltagarna.
I kursen kommer deltagarna fokusera på olika aspekter av lärande och undervisning baserat på kognitionsvetenskaplig forskning. Deltagarna får en grundläggande förståelse för de mekanismer som påverkar lärande, såsom minnessystem, uppmärksamhet och metakognition, och lär sig hur metoder och strategier för att stödja långsiktigt lärande kan tillämpas. Deltagarna kommer även jobba med teorier om kognitiv belastning och hur informationsöverflöd kan hanteras genom metoder som dualkodning, där både visuella och verbala hjälpmedel används för att förbättra inlärningen.
Deltagarna får också ta del av undervisningsstrategier som distribuerat lärande och interfoliering, vilka syftar till att optimera minneskapacitet och förståelse genom fördelad och varierad inlärning. Vidare kommer deltagarna att behandla forskningen om metakognition och motivation och hur dessa faktorer påverkar elevers lärande. Deltagarna kommer även introduceras till begrepp som adaptivt lärande och kognitivt utmanande undervisning, vilket hjälper lärare att skapa en lärandemiljö anpassad efter individuella behov och utmaningar. Deltagarna får möjlighet att reflektera över och tillämpa dessa kognitionsvetenskapliga strategier i sin egen undervisning för att förbättra lärandets effektivitet.
I kursen kommer deltagarna fokusera på olika aspekter av lärande och undervisning baserat på kognitionsvetenskaplig forskning. Deltagarna får en grundläggande förståelse för de mekanismer som påverkar lärande, såsom minnessystem, uppmärksamhet och metakognition, och lär sig hur metoder och strategier för att stödja långsiktigt lärande kan tillämpas. Deltagarna kommer även jobba med teorier om kognitiv belastning och hur informationsöverflöd kan hanteras genom metoder som dualkodning, där både visuella och verbala hjälpmedel används för att förbättra inlärningen.
Deltagarna får också ta del av undervisningsstrategier som distribuerat lärande och interfoliering, vilka syftar till att optimera minneskapacitet och förståelse genom fördelad och varierad inlärning. Vidare kommer deltagarna att behandla forskningen om metakognition och motivation och hur dessa faktorer påverkar elevers lärande. Deltagarna kommer även introduceras till begrepp som adaptivt lärande och kognitivt utmanande undervisning, vilket hjälper lärare att skapa en lärandemiljö anpassad efter individuella behov och utmaningar. Deltagarna får möjlighet att reflektera över och tillämpa dessa kognitionsvetenskapliga strategier i sin egen undervisning för att förbättra lärandets effektivitet.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Lärarlegitimation med undervisningsbehörighet för årskurs 4-6. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
KVAU10
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.