Intensivvård i teori och praktik
18.0 HPI kursens samtliga moment integreras omvårdnad (8 hp) och medicinsk vetenskap (10 hp).
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, VFU samt seminarium. Studierna bedrivs enskilt samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap. Studentens självständighet poängteras under VFU, där obligatorisk närvaro gäller. Kursen genomförs på helfart.
Under VFU tränas den yrkesmässiga utvecklingen och det professionella förhållningssättet för intensivvårdssjuksköterskan som omvårdnadsledare. Studenten tränar sin förmåga att visa förståelse för innebörden av respekt för patientens värdighet, integritet och autonomi. Specifikt tränas förmågan att vårda patienter med svikt i ett eller flera vitala organ samt psykiska tillstånd utifrån omvårdnadsprocessens steg så att det leder till att patienten kan uppleva välbefinnande, trygghet och säkerhet, även förmågan att vårda patienter i livets slutskede tränas. Vidare tränas förmågan att självständigt bedöma behov av och utföra medicinska behandlingar samt hantering av medicinteknisk utrustning. Journalföring utifrån omvårdnadsprocessen tillämpas. I kursen studeras betydelsen av intensivvårdssjuksköterskans patientnära ledarskap och roll i det intra- och interprofessionella teamet.
Studenten reflekterar över kvalitets- och patientsäkerhetsarbete och studerar detta utifrån vad det kan innebära inom intensivvården ur ett hållbarhetsperspektiv. Vidare granskas olika frågeformulär/bedömningsformulär kritiskt samt vilken betydelse dessa kan ha ur ett kvalitets- och patiensäkerhetsperspektiv. Genom reflektioner tillsammans med handledaren integreras teoretisk och praktisk kunskap så studenten kan uppnå självständighet i sitt arbete. I möten med patienter, närstående och andra yrkesgrupper utvecklar studenten sina vårdpedagogiska förmågor samt reflekterar över mänskliga rättigheter, jämlikhet, etik, värdegrund, kommunikation samt mångfaldsaspekter. Här ingår att uppmärksamma barns som närstående specifika behov av information. Studenten tränas i att uppmärksamma tecken på våld i nära relationer.
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, VFU samt seminarium. Studierna bedrivs enskilt samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap. Studentens självständighet poängteras under VFU, där obligatorisk närvaro gäller. Kursen genomförs på helfart.
Under VFU tränas den yrkesmässiga utvecklingen och det professionella förhållningssättet för intensivvårdssjuksköterskan som omvårdnadsledare. Studenten tränar sin förmåga att visa förståelse för innebörden av respekt för patientens värdighet, integritet och autonomi. Specifikt tränas förmågan att vårda patienter med svikt i ett eller flera vitala organ samt psykiska tillstånd utifrån omvårdnadsprocessens steg så att det leder till att patienten kan uppleva välbefinnande, trygghet och säkerhet, även förmågan att vårda patienter i livets slutskede tränas. Vidare tränas förmågan att självständigt bedöma behov av och utföra medicinska behandlingar samt hantering av medicinteknisk utrustning. Journalföring utifrån omvårdnadsprocessen tillämpas. I kursen studeras betydelsen av intensivvårdssjuksköterskans patientnära ledarskap och roll i det intra- och interprofessionella teamet.
Studenten reflekterar över kvalitets- och patientsäkerhetsarbete och studerar detta utifrån vad det kan innebära inom intensivvården ur ett hållbarhetsperspektiv. Vidare granskas olika frågeformulär/bedömningsformulär kritiskt samt vilken betydelse dessa kan ha ur ett kvalitets- och patiensäkerhetsperspektiv. Genom reflektioner tillsammans med handledaren integreras teoretisk och praktisk kunskap så studenten kan uppnå självständighet i sitt arbete. I möten med patienter, närstående och andra yrkesgrupper utvecklar studenten sina vårdpedagogiska förmågor samt reflekterar över mänskliga rättigheter, jämlikhet, etik, värdegrund, kommunikation samt mångfaldsaspekter. Här ingår att uppmärksamma barns som närstående specifika behov av information. Studenten tränas i att uppmärksamma tecken på våld i nära relationer.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Student antagen i programmet specialistsjuksköterska med inriktning mot intensivvård, kursen Patofysiologi och farmakologi 12 hp, samt varit registrerad på kursen Intensivvårdssjuksköterskans profession 15 hp. Motsvarande bedömning kan göras.
Gymnasiets Svenska kurs 3 eller B eller Svenska som andra språk kurs 3 eller B eller motsvarande. Gymnasiets Engelska 6 eller B eller motsvarande.
Kurskod:
KMA503
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.