Familje-, barn- och elevhälsovård
15.0 HPOmvårdnad (5 hp) och medicinsk vetenskap (10 hp) integreras i kursen som bedrivs på campus och digitalt samt som VFU. Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, individuellt arbete, grupparbete, seminarium och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i sex veckor.
I kursen studeras somatiska och psykiatriska sjukdomstillstånd och hälsorisker hos barn- och ungdomar samt åtgärder och behandlingar. Funktionsnedsättning, utvecklingsstörning,neuropsykiatriska tillstånd, rehabilitering och barnhabilitering ingår. Vidare studeras stödinsatser för barn, ungdomar och familjer med specifika behov i samarbete med andra aktörer.
I relation till vetenskaplig metod studeras de vanligaste metoderna för litteraturstudier (ex. systematisk, integrativ och scoping) analys och sammanställning av resultat. Litteratursökning och sökstrategier i förhållande till vetenskapligt arbete samt att kritiskt värdera resultat av litteratursökning. Forskningsetiska problem och överväganden bearbetas utifrån lagstiftning och regelverk relevanta för omvårdnadsforskning.
Distriktssköterskans hälsofrämjande arbete för familj, barn och ungdomar studeras utifrån nationella och internationella styrdokument. FN:s konvention om barns rättigheter studeras i relation till hållbar utveckling och jämlik hälsa hos barn och ungdomar Folkhälsa och hälsoförebyggande arbete studeras med utgångspunkt i de nationella folkhälsomålen, med fokus på hälsoproblem, riskmiljöer och riskbeteenden.
Under VFU studeras distriktssköterskans arbete och patientnära ledarskap i barnhälsovård och elevhälsa i relation till organisationen. Studenten tränar också sitt professionella förhållningssätt och sin självständighet under VFU.
I VFU och även hjärt-lungräddning för barn bedöms studenternas uppnådda lärandemål enligt betygsskalan Underkänd (U) och Godkänd (G).
I kursen studeras somatiska och psykiatriska sjukdomstillstånd och hälsorisker hos barn- och ungdomar samt åtgärder och behandlingar. Funktionsnedsättning, utvecklingsstörning,neuropsykiatriska tillstånd, rehabilitering och barnhabilitering ingår. Vidare studeras stödinsatser för barn, ungdomar och familjer med specifika behov i samarbete med andra aktörer.
I relation till vetenskaplig metod studeras de vanligaste metoderna för litteraturstudier (ex. systematisk, integrativ och scoping) analys och sammanställning av resultat. Litteratursökning och sökstrategier i förhållande till vetenskapligt arbete samt att kritiskt värdera resultat av litteratursökning. Forskningsetiska problem och överväganden bearbetas utifrån lagstiftning och regelverk relevanta för omvårdnadsforskning.
Distriktssköterskans hälsofrämjande arbete för familj, barn och ungdomar studeras utifrån nationella och internationella styrdokument. FN:s konvention om barns rättigheter studeras i relation till hållbar utveckling och jämlik hälsa hos barn och ungdomar Folkhälsa och hälsoförebyggande arbete studeras med utgångspunkt i de nationella folkhälsomålen, med fokus på hälsoproblem, riskmiljöer och riskbeteenden.
Under VFU studeras distriktssköterskans arbete och patientnära ledarskap i barnhälsovård och elevhälsa i relation till organisationen. Studenten tränar också sitt professionella förhållningssätt och sin självständighet under VFU.
I VFU och även hjärt-lungräddning för barn bedöms studenternas uppnådda lärandemål enligt betygsskalan Underkänd (U) och Godkänd (G).
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp varav 15 hp examensarbete eller kandidatexamen (varav 15 hp examensarbete) i omvårdnad. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande 24 månader heltid. Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 samt Engelska 6/A. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Specialistsjuksköterska - distriktssköterska (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad