Hemsjukvård och avancerad omvårdnad i hemmet
15.0 HPI kursen integreras omvårdnad (5 hp) och medicinsk vetenskap (10 hp).
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, basgruppsarbete, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU 4 veckor). Obligatorisk närvaro (32 h/vecka) gäller under VFU där studentens självständighet betonas. Kursen genomförs som en hybridutbildning (campus med närträffar) som innebär att undervisning och examinationer sker både på distans och på campus.
I kursen fördjupar studenterna sina kunskaper om distriktssköterskans roll och ansvar i det interprofessionella teamet vid habilitering och rehabilitering av personer med funktionsnedsättning i olika åldrar. Vidare studeras hur olika funktionsnedsättningar påverkar personers livsvillkor och livskvalitet. Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt kommunernas organisation och ansvar utifrån LSS behandlas.
Kunskap om de vanligaste demenssjukdomarna/kognitiva sjukdomarna inhämtas utifrån både medicinskt perspektiv och omvårdnadsperspektiv. Vidare studeras gerontologi, geriatrik och äldrepsykiatri med utgångspunkt från aktuell evidens. Personcentrerad vård och distriktssköterskans arbete inom avancerad hemsjukvård studeras. Studenterna ska utifrån omvårdnadsprocessen kunna planera och genomföra omvårdnaden för personer i behov av avancerad hemsjukvård som t.ex. vid komplexa sjukdomstillstånd och vård i livets slut, med beaktande av kultur, genus och jämställdhet. Vikt läggs också vid betydelsen av mötet med närstående och att inkludera dessa i planeringen av omvårdnadsåtgärder.
Distriktssköterskans specifika kunskap och ansvar i intra- och interprofessionella team studeras utifrån sjuksköterskans kärnkompetenser.
Under VFU tränas användandet av medicinteknik inom avancerad hemsjukvård utifrån riktlinjer och med hänsyn till miljö- och arbetsmiljöaspekter. Dessutom ingår att studera och applicera gällande författningar, styrdokument och riktlinjer inom hemsjukvården angående t.ex. delegering och vårdhygien. Under VFU tränas det professionella förhållningssättet utifrån distriktssköterskans ansvar som omvårdnadsledare och hens verksamhetsutvecklande funktion för en patientsäker vård av god kvalitet.
Utifrån forskning inom distriktssköterskans arbetsfält studeras kvantitativ metod och analyseras i hänseende till olika vetenskapliga studiers syfte, design, datainsamling och analysmetod samt validitet och reliabilitet. I sammanhanget bearbetas även hur olika statistiska metoder används. Vidare diskuteras hur frågeformulär/bedömningsinstrument kan användas inom omvårdnad.
Distriktssköterskans ledarskap av omvårdnadsarbetet studeras t.ex. hur man når resultat, organiserar och utvecklar omvårdnad tillsammans med andra i teamet. Dessutom diskuteras hur distriktssköterskan, tillsammans med andra, planerar och leder olika former av verksamheter, såsom mottagningsverksamhet och hemsjukvård.
Studenterna reflekterar också över distriktssköterskans kvalitets- och patientsäkerhetsarbete och studerar detta utifrån vad det kan innebära i kommunal hälso- och sjukvård, ur både patient- och närståendeperspektiv.
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, basgruppsarbete, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning (VFU 4 veckor). Obligatorisk närvaro (32 h/vecka) gäller under VFU där studentens självständighet betonas. Kursen genomförs som en hybridutbildning (campus med närträffar) som innebär att undervisning och examinationer sker både på distans och på campus.
I kursen fördjupar studenterna sina kunskaper om distriktssköterskans roll och ansvar i det interprofessionella teamet vid habilitering och rehabilitering av personer med funktionsnedsättning i olika åldrar. Vidare studeras hur olika funktionsnedsättningar påverkar personers livsvillkor och livskvalitet. Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt kommunernas organisation och ansvar utifrån LSS behandlas.
Kunskap om de vanligaste demenssjukdomarna/kognitiva sjukdomarna inhämtas utifrån både medicinskt perspektiv och omvårdnadsperspektiv. Vidare studeras gerontologi, geriatrik och äldrepsykiatri med utgångspunkt från aktuell evidens. Personcentrerad vård och distriktssköterskans arbete inom avancerad hemsjukvård studeras. Studenterna ska utifrån omvårdnadsprocessen kunna planera och genomföra omvårdnaden för personer i behov av avancerad hemsjukvård som t.ex. vid komplexa sjukdomstillstånd och vård i livets slut, med beaktande av kultur, genus och jämställdhet. Vikt läggs också vid betydelsen av mötet med närstående och att inkludera dessa i planeringen av omvårdnadsåtgärder.
Distriktssköterskans specifika kunskap och ansvar i intra- och interprofessionella team studeras utifrån sjuksköterskans kärnkompetenser.
Under VFU tränas användandet av medicinteknik inom avancerad hemsjukvård utifrån riktlinjer och med hänsyn till miljö- och arbetsmiljöaspekter. Dessutom ingår att studera och applicera gällande författningar, styrdokument och riktlinjer inom hemsjukvården angående t.ex. delegering och vårdhygien. Under VFU tränas det professionella förhållningssättet utifrån distriktssköterskans ansvar som omvårdnadsledare och hens verksamhetsutvecklande funktion för en patientsäker vård av god kvalitet.
Utifrån forskning inom distriktssköterskans arbetsfält studeras kvantitativ metod och analyseras i hänseende till olika vetenskapliga studiers syfte, design, datainsamling och analysmetod samt validitet och reliabilitet. I sammanhanget bearbetas även hur olika statistiska metoder används. Vidare diskuteras hur frågeformulär/bedömningsinstrument kan användas inom omvårdnad.
Distriktssköterskans ledarskap av omvårdnadsarbetet studeras t.ex. hur man når resultat, organiserar och utvecklar omvårdnad tillsammans med andra i teamet. Dessutom diskuteras hur distriktssköterskan, tillsammans med andra, planerar och leder olika former av verksamheter, såsom mottagningsverksamhet och hemsjukvård.
Studenterna reflekterar också över distriktssköterskans kvalitets- och patientsäkerhetsarbete och studerar detta utifrån vad det kan innebära i kommunal hälso- och sjukvård, ur både patient- och närståendeperspektiv.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Sjuksköterskeexamen och registrerad på specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot distriktssköterska. Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 samt Engelska kurs 6/A eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Specialistsjuksköterska - distriktssköterska (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad