Familje-, barn- och elevhälsovård
15 HP
I kursen integreras omvårdnad (5hp) och medicinsk vetenskap (10hp).
Kursens undervisningsformer består av basgruppsarbete, föreläsningar, verksamhetsförlagd utbildning (VFU 6 veckor), studieuppgifter och seminarier. Obligatorisk närvaro gäller vid VFU, där studentens självständighet poängteras. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap. Studierna bedrivs enskilt och i basgrupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används.
I kursen bearbetas olika somatiska och psykiatriska sjukdomstillstånd och hälsorisker bland barn- och ungdomar samt åtgärder och behandlingar som kan vara aktuella. Omvårdnadsinterventioner rörande amning och nutrition studeras specifikt. Funktionsnedsättning, rehabilitering, utvecklingsstörning och neuropsykiatriska tillstånd studeras samt barnhabiliteringens verksamhet. Vidare identifierar studenten behov av och planerar för stödinsatser för barn, ungdomar och familjer med specifika behov i samarbete med andra aktörer. Förenta nationernas konvention om barns rättigheter behandlas i relation till socialt hållbar utveckling och jämlik hälsa bland barn och ungdomar.
Distriktssköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete bland familj, barn och ungdomar behandlas utifrån aktuella styrdokument. Områden inom folkhälsa och sjukdomsförebyggande arbete bearbetas med utgångspunkt i de nationella folkhälsomålen och evidens där särskilt fokus läggs på att identifiera hälsoproblem, riskmiljöer och riskbeteenden. Vidare studeras begrepp som salutogenes, adherence och empowerment. En presentation sammanställs av ett hälsofrämjande arbete inom ett område där planering, genomförande och utvärdering framgår inom t.ex. missbruk, kost, sex, samlevnad samt mångfald.
Distriktssköterskans arbete på barnavårdscentral och inom elevhälsa studeras genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där möjlighet ges att omsätta teoretiska och praktiska kunskaper. Specifikt övas hälsoundersökningar, mottagningsverksamhet, telefonrådgivning, dokumentation och vaccinationsverksamhet till barn, ungdomar och deras familjer. Vidare studeras distriktssköterskans roll som omvårdnadsledare avseende samarbete på barnavårdcentral och i elevhälsoteam. Elevhälsans och barnhälsovårdens organisation studeras. Under VFU tränar studenten också sitt professionella förhållningssätt och sin självständighet.
Kursens undervisningsformer består av basgruppsarbete, föreläsningar, verksamhetsförlagd utbildning (VFU 6 veckor), studieuppgifter och seminarier. Obligatorisk närvaro gäller vid VFU, där studentens självständighet poängteras. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap. Studierna bedrivs enskilt och i basgrupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används.
I kursen bearbetas olika somatiska och psykiatriska sjukdomstillstånd och hälsorisker bland barn- och ungdomar samt åtgärder och behandlingar som kan vara aktuella. Omvårdnadsinterventioner rörande amning och nutrition studeras specifikt. Funktionsnedsättning, rehabilitering, utvecklingsstörning och neuropsykiatriska tillstånd studeras samt barnhabiliteringens verksamhet. Vidare identifierar studenten behov av och planerar för stödinsatser för barn, ungdomar och familjer med specifika behov i samarbete med andra aktörer. Förenta nationernas konvention om barns rättigheter behandlas i relation till socialt hållbar utveckling och jämlik hälsa bland barn och ungdomar.
Distriktssköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete bland familj, barn och ungdomar behandlas utifrån aktuella styrdokument. Områden inom folkhälsa och sjukdomsförebyggande arbete bearbetas med utgångspunkt i de nationella folkhälsomålen och evidens där särskilt fokus läggs på att identifiera hälsoproblem, riskmiljöer och riskbeteenden. Vidare studeras begrepp som salutogenes, adherence och empowerment. En presentation sammanställs av ett hälsofrämjande arbete inom ett område där planering, genomförande och utvärdering framgår inom t.ex. missbruk, kost, sex, samlevnad samt mångfald.
Distriktssköterskans arbete på barnavårdscentral och inom elevhälsa studeras genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där möjlighet ges att omsätta teoretiska och praktiska kunskaper. Specifikt övas hälsoundersökningar, mottagningsverksamhet, telefonrådgivning, dokumentation och vaccinationsverksamhet till barn, ungdomar och deras familjer. Vidare studeras distriktssköterskans roll som omvårdnadsledare avseende samarbete på barnavårdcentral och i elevhälsoteam. Elevhälsans och barnhälsovårdens organisation studeras. Under VFU tränar studenten också sitt professionella förhållningssätt och sin självständighet.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Sjuksköterskeexamen och student i pågående specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot distriktssköterska. Svenska 3 alt. B eller Svenska som andraspråk 3 alt. B samt Engelska kurs 6 alt. A eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Specialistsjuksköterska - distriktssköterska (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans, 50%
- Sammankomster: Förekommer
- Lärstöd: Canvas
- Studieort: Karlstad