Hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad, allmänmedicin och folkhälsa
15 HP
I kursen integreras omvårdnad (5 hp) och medicinsk vetenskap (10 hp).
Kursens undervisningsformer består av basgruppsarbete, föreläsningar, fältstudier, verksamhetsförlagd utbildning (VFU 4 veckor), studieuppgifter och seminarier. Obligatorisk närvaro gäller vid VFU, där studentens självständighet poängteras. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap. Studierna bedrivs enskilt och i grupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används.
Intervju genomförs med verksam distriktssköterska där kvalitativ intervjumetodik tillämpas. I samband med intervjun fördjupar sig studenten i distriktssköterskans arbete utifrån kompetens och yrkesetiskt perspektiv. Vidare studeras distriktssköterskans ledarskap utifrån ansvar och funktion relaterat till författningar och styrdokument, arbetsmiljö, personalfrågor, ansvarighetsfall, avvikelserapportering, delegering och mångfald. Kvalitativ forskningsmetod inom omvårdnad analyseras i hänseende till olika vetenskapliga studiers syfte, design, datainsamling och analysmetod samt trovärdighet.
Epidemiologi studeras utifrån teoretisk grund och centrala begrepp och hälsans bestämningsfaktorer. Folkhälsa, hälsans fördelning, global hälsa, internationella och nationella folkhälsomål studeras i relation till att utvecklingen i samhället ska säkra även kommande generationers välfärd. Det hälsofrämjande arbetet studeras utifrån planerade och systematiska insatser för att främja hälsa och förebygga sjukdom som riktas mot samhället, grupper och individer. Riskfaktorer för ohälsa och förtidig död studeras samt friskfaktorer och skyddsfaktorer som håller människor friska och främjar välbefinnande och livskvalitet ur existentiellt, fysiskt, psykiskt, kulturellt samt socialt perspektiv.
Rådgivande- och stödjande- samtalsmetodik samt svåra samtal övas genom praktiska övningar där motiverande samtalsmetod (motivational interviewing, MI) utgör grunden. Vetenskapsteori studeras med betoning på skillnader och likheter mellan olika vetenskapliga paradigm och paralleller dras till omvårdnad som vetenskap.
Distriktssköterskans arbete på vårdcentral studeras genom fyra veckors VFU där möjlighet ges att omsätta teoretiska och praktiska kunskaper. Studenterna skall medverka i och självständigt planera, genomföra och utvärdera hälsoundersökningar, mottagningsverksamhet, telefonrådgivning och vaccinationsverksamhet. Vidare studeras bemötande av patienter i olika situationer. Dessutom studeras primärvårdens organisation samt vårdcentralens roll och ansvar vida stora olyckor och katastrofer. Distriktssköterskans roll och samverkan i förhållande till det interprofessionella teamet studeras. Under VFU tränas den yrkesmässiga utvecklingen och sitt professionella förhållningssätt och sin självständighet inom distriktssköterskans yrkesroll. Under VFU reflekterar studenten och visar förståelse för innebörden av respekt för patientens och uppdragsgivares värdighet, integritet och autonomi samt visar på en professionell insats präglad av insikt, omdöme och kompetens.
Kursens undervisningsformer består av basgruppsarbete, föreläsningar, fältstudier, verksamhetsförlagd utbildning (VFU 4 veckor), studieuppgifter och seminarier. Obligatorisk närvaro gäller vid VFU, där studentens självständighet poängteras. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap. Studierna bedrivs enskilt och i grupp samt i form av närträffar på campus. Kursen är delvis nätbaserad och olika informations- och kommunikationstekniker används.
Intervju genomförs med verksam distriktssköterska där kvalitativ intervjumetodik tillämpas. I samband med intervjun fördjupar sig studenten i distriktssköterskans arbete utifrån kompetens och yrkesetiskt perspektiv. Vidare studeras distriktssköterskans ledarskap utifrån ansvar och funktion relaterat till författningar och styrdokument, arbetsmiljö, personalfrågor, ansvarighetsfall, avvikelserapportering, delegering och mångfald. Kvalitativ forskningsmetod inom omvårdnad analyseras i hänseende till olika vetenskapliga studiers syfte, design, datainsamling och analysmetod samt trovärdighet.
Epidemiologi studeras utifrån teoretisk grund och centrala begrepp och hälsans bestämningsfaktorer. Folkhälsa, hälsans fördelning, global hälsa, internationella och nationella folkhälsomål studeras i relation till att utvecklingen i samhället ska säkra även kommande generationers välfärd. Det hälsofrämjande arbetet studeras utifrån planerade och systematiska insatser för att främja hälsa och förebygga sjukdom som riktas mot samhället, grupper och individer. Riskfaktorer för ohälsa och förtidig död studeras samt friskfaktorer och skyddsfaktorer som håller människor friska och främjar välbefinnande och livskvalitet ur existentiellt, fysiskt, psykiskt, kulturellt samt socialt perspektiv.
Rådgivande- och stödjande- samtalsmetodik samt svåra samtal övas genom praktiska övningar där motiverande samtalsmetod (motivational interviewing, MI) utgör grunden. Vetenskapsteori studeras med betoning på skillnader och likheter mellan olika vetenskapliga paradigm och paralleller dras till omvårdnad som vetenskap.
Distriktssköterskans arbete på vårdcentral studeras genom fyra veckors VFU där möjlighet ges att omsätta teoretiska och praktiska kunskaper. Studenterna skall medverka i och självständigt planera, genomföra och utvärdera hälsoundersökningar, mottagningsverksamhet, telefonrådgivning och vaccinationsverksamhet. Vidare studeras bemötande av patienter i olika situationer. Dessutom studeras primärvårdens organisation samt vårdcentralens roll och ansvar vida stora olyckor och katastrofer. Distriktssköterskans roll och samverkan i förhållande till det interprofessionella teamet studeras. Under VFU tränas den yrkesmässiga utvecklingen och sitt professionella förhållningssätt och sin självständighet inom distriktssköterskans yrkesroll. Under VFU reflekterar studenten och visar förståelse för innebörden av respekt för patientens och uppdragsgivares värdighet, integritet och autonomi samt visar på en professionell insats präglad av insikt, omdöme och kompetens.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp varav minst 15 hp examensarbete eller kandidatexamen i omvårdnad, eller motsvarande.
Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 24 månader heltid.
Svenska 3 alt. B eller Svenska som andraspråk 3 alt. B samt Engelska kurs 6 alt. A eller motsvarande.
Kursen ingår i följande program
- Specialistsjuksköterska - distriktssköterska (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans, 50%
- Sammankomster: Närträffar förekommer.
- Studieort: Karlstad