Marknadsrätt med konkurrensrätt
15.0 HPKursen behandlar marknadsföringsrätt, konkurrensrätt och marknadsrättslig avtalsrätt. Gemensamt för denna del av rättsordningen är att den har till uppgift att normera bedrivandet av näringsverksamhet och företagets handlande på marknaden genom bland annat regler om marknadsföring, konkurrens och avtalsvillkor.
Inom ramen för den marknadsföringsrättsliga delen av kursen behandlas frågan om vad som ska betraktas som marknadsföring i juridisk mening. Vidare behandlas bland annat vad som avses med god marknadsföringssed, vilseledande marknadsföring, renommésnyltning och efterbildningar. En viktig del av kursen är också den marknadsföringsrättsliga skyddslagstiftningen, det vill säga bland annat reglerna om marknadsföring av alkohol, tobak, spel och krediter. Även enklare medierättsliga frågor behandlas.
Inom ramen för det konkurrensrättsliga området behandlas främst konkurrensrättens tre huvudverktyg för att upprätthålla eller skapa effektiv konkurrens. De tre huvudverktygen är förbudet mot konkurrensbegränsande avtal (det vill säga karteller), förbudet mot missbruk av marknadsdominans och kontrollen av företagskoncentrationer. Även enklare frågor om offentlig säljverksamhet behandlas.
Kursen innehåller också en del som behandlar den marknadsrättsliga bedömningen av avtalsvillkor. Främst riktas fokus på det konsumentskyddande oskälighetsbegreppet.
Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar och seminarier.
Inom ramen för den marknadsföringsrättsliga delen av kursen behandlas frågan om vad som ska betraktas som marknadsföring i juridisk mening. Vidare behandlas bland annat vad som avses med god marknadsföringssed, vilseledande marknadsföring, renommésnyltning och efterbildningar. En viktig del av kursen är också den marknadsföringsrättsliga skyddslagstiftningen, det vill säga bland annat reglerna om marknadsföring av alkohol, tobak, spel och krediter. Även enklare medierättsliga frågor behandlas.
Inom ramen för det konkurrensrättsliga området behandlas främst konkurrensrättens tre huvudverktyg för att upprätthålla eller skapa effektiv konkurrens. De tre huvudverktygen är förbudet mot konkurrensbegränsande avtal (det vill säga karteller), förbudet mot missbruk av marknadsdominans och kontrollen av företagskoncentrationer. Även enklare frågor om offentlig säljverksamhet behandlas.
Kursen innehåller också en del som behandlar den marknadsrättsliga bedömningen av avtalsvillkor. Främst riktas fokus på det konsumentskyddande oskälighetsbegreppet.
Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar och seminarier.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
60 hp från termin 1-2 och 30 hp från termin 3-4 på Juristprogrammet från Karlstads universitet.
Kursen ingår i följande program
- Juristprogrammet (läses år 3)