Intäktsgenerering från dataspel
7.5 HPEtt av målen med att skapa ett spel kan vara att generera intäkter. I kursen behandlas olika affärsmodeller för detta, såsom att sälja fysiska spel, sälja användarlicenser, sälja tilläggsfunktioner och uppgraderingar, sälja spel i samma serie, sälja fysiska produkter i spel men också via andra kanaler samt att sälja immateriella rättigheter, vilka utgör ytterligare möjligheter för speltillverkarna att kapitalisera på spelarnas intresse för ett spel. I kursen behandlas också affärsmodeller som bygger på intäktsgenerering via spelares egna utveckling och försäljning av digitala produkter i spel. Vidare behandlas intäkter via reklam i spel respektive att utveckla spel som är reklamprodukter åt andra företag.
Kursen behandlar teknikval för intäktsgenerering av immateriella rättigheter samt det ekonomiska ekosystemet som gör att spel kan fortleva i årtionden men behandlar också etiska aspekter och säkerhetsrisker förknippade med intäktsgenerering i spel.
Undervisning sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, samt seminarier där studenterna redovisar fall de själva har identifierat och analyserat. Kursen är flervetenskaplig och innefattar teoribildningar från informatik, speciellt systemutveckling, men också från ämnena företagsekonomi och medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen behandlar teknikval för intäktsgenerering av immateriella rättigheter samt det ekonomiska ekosystemet som gör att spel kan fortleva i årtionden men behandlar också etiska aspekter och säkerhetsrisker förknippade med intäktsgenerering i spel.
Undervisning sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, samt seminarier där studenterna redovisar fall de själva har identifierat och analyserat. Kursen är flervetenskaplig och innefattar teoribildningar från informatik, speciellt systemutveckling, men också från ämnena företagsekonomi och medie- och kommunikationsvetenskap.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
ISAD02
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.