Sales management
7,5 HP
Under kursen beskrivs och diskuteras den strategiska betydelsen av säljledning men också mål, fokus, tekniker och processer i sales management. Diskussionerna fokuserar på centrala teorier, begrepp, metoder och modeller inom sales management och hur dessa används inom såväl forskning som praktik för att beskriva, kategorisera och analysera företags ledning och arbete med försäljning. Bland annat beskrivs och diskuteras vanliga säljstrategier, -tekniker och -processer samt juridiska och etiska överväganden inom olika former av sälj-/kundrelationer som till exempel transaktions-, konsultations-, och samskapningsbaserade relationer. Det läggs särskild vikt på den betydelse som sales management har för företagets omsättning och kundrelationer samt hur sales management kan bidra till det värdeskapande som sker i samspelet mellan företaget och dess kunder.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Minst 60 hp inom Civilingenjör Industriell ekonomi (TACIE) där kurserna IEGA06 Industriell organisering 7,5 hp och IEGA07 Industriell ekonomistyrning 7,5 hp ska ingå samt registrerad på kurserna IEGA05 Industriell marknadsföring 7,5 hp och IEGA09 Investering och finansiering 7,5 hp.
Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i innovation och tjänsteutveckling (läses år 1)
- Civilingenjör Industriell ekonomi (läses år 3)