Försäljning
7.5 HPUnder kursen beskrivs och diskuteras den strategiska betydelsen av säljledning men också mål, fokus, tekniker och processer i sales management. Diskussionerna fokuserar på centrala teorier, begrepp, metoder och modeller inom sales management och hur dessa används inom såväl forskning som praktik för att beskriva, kategorisera och analysera företags ledning och arbete med försäljning. Bland annat beskrivs och diskuteras vanliga säljstrategier, -tekniker och -processer samt juridiska och etiska överväganden inom olika former av sälj-/kundrelationer som till exempel transaktions-, konsultations-, och samskapningsbaserade relationer. Det läggs särskild vikt på den betydelse som sales management har för företagets omsättning och kundrelationer samt hur sales management kan bidra till det värdeskapande som sker i samspelet mellan företaget och dess kunder.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Kandidatexamen med huvudområde industriell ekonomi eller annan teknisk inriktning eller minst 135 hp inom Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi (TACIE)
Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
IEAD05
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.